Tips voor het maken van een grote overland reis

door

Het is een ware subcultuur de overlanders; doorgewinterde avonturiers die continenten doorkruizen door middel van overland te reizen. Hier en daar een boot pakken kan nog maar met het vliegtuig is uit den boze. Een grote overland reis maken is toch zeker iets wat je ooit in je leven gedaan moet hebben. Daarom lees je hier de tips voor het maken van een grote overland reis.

De charme van het maken van een overland reis is dat je komt op de places in between. In plaats van jezelf als het ware te laten teleporteren naar een grote stad in de wereld en daar de toerist uit hangen ga je er nu overland naartoe. Een hele andere ervaring, waarbij je een realistisch beeld krijgt van afstanden in de wereld. Daar waar overlanders zich onderscheiden van toeristen is dat je als toerist te gast bent in een land. Als overlander neem je deel aan een land voor een bepaalde tijd. Een Overland reis is niet altijd makkelijk. Je krijgt te maken met vele verschillende uitdagingen waarbij je flink op de proef wordt gesteld. Daarom hier een aantal tips voor de avonturier die van plan is overland te gaan!

De route

Into the wild gezien? Vele mensen hebben bij een grote overland reis het romantische idee een voertuig of alleen een backpack te pakken en zonder plan en bepaalde richting op te blijven reizen. Wauw wat klinkt dat gaaf maar praktisch gezien is dit vrij moeilijk. Je zult binnen Europa nog goed uit de voeten komen maar zodra je deze veilige haven verlaat krijg je te maken met vele visa’s en vergunningen die je ver van te voren moet regelen. Het is dus belangrijk dat je een rode draad in je route hebt en met name voor de complexe landen weet welke data je hier de grens passeert. 

Klimaat

Het tweede punt waar je goed over na moet denken bij het ontwerpen van je route is het klimaat. Wanneer je overland de wereld in duikt, kom je zeker plekken tegen waar moeder natuur nog heel sterk de baas is. Soms kan wegrijden in het zonnetje in Nederland betekenen dat je zo een aantal maanden later de Siberische winter of Indisch regenseizoen inrijdt. Hier moet je serieus mee om gaan. Je wilt niet in een winterperiode in Oost-Rusland zitten of tijdens een hitte periode in zuid-Iran. Houd hier dus rekening mee voordat je vertrekt. De truc is dat je in een Oost-Zuidelijke richting vanuit Nederland reist en vertrekt rond juli/augustus. Zo reis je met de winter in je rug en heb je ongeveer overal een aangenaam klimaat. Ben je meer fan van de noordelijke landen (Rusland, Mongolië, Kazachstan) dan is het slimmer om rond februari/maart te vertrekken vanuit Nederland.  

Overland reis

Veiligheid

Het derde punt voor het bepalen van je route is rekening houden met de veiligheid van de landen waar je doorheen gaat. Met name buiten Europa zul je serieus gevaarlijkere landen tegenkomen. Laat dit je niet afschrikken, maar gebruik wel je verstand. Een goede graadmeter voor het inschatten van het risico van een land is de website van de rijksoverheid. Hier kun je de kaarten van risicolanden bekijken waarbij visueel is weergegeven welk gebied welk risico heeft. Verder is het verstandig het gebied vanuit meerdere bronnen te onderzoeken. Wat in onze ervaring altijd een andere goede graadmeter is geweest, is het benaderen van mensen die er recent zijn geweest. Ga op zoek naar overlanders op Instagram en benader ze met je vragen over dit gebied. Negen van de tien mensen zullen je vraag beantwoorden. Bezoek presentaties van overlanders of benader overland bedrijven. Een goede is www.motortrails.nl 

Welk voertuig

Overlanders zijn er in alle vormen en maten. Zo kun je er voor kiezen om een dikke 4×4 te gebruiken, een afgetrapte oude motor of het avontuur fietsend aan te gaan. Uiteraard heeft elke manier zijn voor- en nadelen. Ik zet ze voor je op een rijtje

De motor

Een motor geeft je qua voertuigen het meeste vrijheid. Je bent altijd buiten en je bent erg mobiel in vergelijking met andere voertuigen. Met een motor kun je jezelf zo ongeveer op elk terrein vervoeren en hier heb je niet overal een weg voor nodig. Qua afstanden moet je ervan uitgaan dat je ongeveer 300 kilometer per dag kunt afleggen. Het nadeel van de motor is dat je een stuk kwetsbaarder bent voor het klimaat. Rijden in het zonnetje is lekker maar zul je zeker niet elke dag hebben. Veel gebruikte motoren voor een overland reis zijn de BMW F800GS, BMW F650GS, Honda Africa Twin, Yamaha Tenere 700 en de husqvarna 701. Ook kun je ervoor kiezen een oudere klassieke enduro motor te gebruiken, bijvoorbeeld de Yamaha XT500. Het voordeel van deze motor is dat je overal in de wereld makkelijk onderdelen kunt bemachtigen. Het nadeel is dat je motor ook sneller mankementen zal krijgen.

Overland reis

4×4 Jeep / Defender / Land Cruiser, etc.

Toch wel de meest voorkomende keuze voor overlanders is het gebruiken van een 4×4. Een 4×4 die bestand is tegen alle omstandigheden en elk terrein. Doormiddel van een daktent word je helemaal zelfvoorzienend en kun je dagenlang door de grootste woestijnen of bossen reizen. Het voordeel van de 4×4 is uiteraard het gemak dat je altijd een eigen huisje bij je hebt. Waar je ook bent, je kunt de 4×4 stil zetten en er overnachten. Dit geeft een hoop rust en vrijheid. Het nadeel is de prijs, het zijn vaak geen goedkope voertuigen. Daarnaast ben je gedurende de reis toch ook wel verantwoordelijk voor een hoop spullen en uiteraard de 4×4 zelf. Dit kan soms het gevoel van je vrijheid aantasten. Daarnaast lijkt een 4×4 je erg mobiel te maken maar in de praktijk kan dit toch nog vies tegenvallen. Even snel een paadje of een landschap binnenrijden is met een 4×4 vaak toch moeilijker dan bijvoorbeeld met een motor. Waar een 4×4 vooral in uitblinkt is dat je hier gemakkelijker lange afstanden mee kunt afleggen, ongeacht het weer. Veel gekozen modellen voor een overland reis zijn de Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser en de VW Syncro 4×4.

Fiets

Deze manier is niet voor iedereen weggelegd. Binnen de overlanders cultuur valt deze categorie eigenlijk in een andere groep. Op de fiets komt er uiteraard een heel nieuw aspect bij je reis kijken. Je staat namelijk voor een enorme, fysieke uitdaging. Je moet voor elke kilometer knokken. Zowel fysiek als mentaal. Natuurlijk is dit meteen ook de charme van je reis. Je bent bezig met iets wat maar weinig mensen in de wereld kunnen. Daarnaast geeft een fiets je een enorme vrijheid en rust, aangezien je niet verantwoordelijk bent voor een groot motorisch voertuig. Wat ook in je voordeel gaat werken met een fiets is dat, waar je ook in de wereld bent, mensen een enorme waardering en respect voor je reis hebben. Dit zorgt voor een grote gunfactor en vele speciale ervaringen gedurende je reis. 

Overland reis

Liften

Liften is ook een veel gebruikte manier binnen de overlanders cultuur. Je zult versteld staan over hoe makkelijk je al liftend de wereld over kunt reizen. Het voordeel is dat je op een enorm bijzondere manier in contact komt met de bevolking van de landen waar je doorheen reist. Toch moet je ook uit een bepaald hout gesneden zijn voor deze manier van reizen. Niks is zeker en elke dag is het opnieuw een verrassing waar je slaapt en wat je allemaal meemaakt. Je moet weten dat bij deze manier van reizen met name je sociale vaardigheden een van je belangrijkste kwaliteiten zijn. Vaak is de reden om te gaan liften dat dit de goedkoopste manier van reizen is. Dit is ook zeker waar maar laat dit niet een te grote rol spelen in de keuze voor jouw voertuig. Heb je geen geld, zorg dan dat je ergens geld vandaan haalt. Wellicht levert een 20 euro deposit casino een leuk startkapitaal op. Je moet bedenken dat de keuze van je voertuig namelijk een alles bepalende factor is voor je reis. Kies je ervoor liftend te gaan dan zul je compleet andere ervaringen gaan krijgen in vergelijking met bijvoorbeeld een motor of auto. Bedenk wat je uit je reis wilt halen, wat je wilt leren en baseer hier je voertuig op.

De Trein

De trein is een heerlijke manier van reizen omdat je enorm lange afstanden kunt afleggen terwijl het je relatief weinig moeite kost. Daarnaast zie je enorm veel van het landschap en tegelijkertijd ontmoet je vele mensen. Een nadeel van het reizen met de trein is dat je alsnog een hoop ‘places in between’ overslaat. Een trein brengt je voornamelijk van grote locatie naar grote locatie, waarbij het moeilijk is om tussendoor te stoppen. Het kan minder avontuurlijk aanvoelen doordat je altijd gepland ergens heen reist en plannen lastig te wijzigen zijn als je eenmaal onderweg bent. Desondanks is overland reizen met de trein erg populair. Bekende routes zijn de Trans Siberië Express en Transmongolie Express.

Overland reis

Minimalistisch

Ongeacht de keuze van je route of voertuig, is een van de belangrijkste tips dat je niet teveel spullen meeneemt. Zodra je je reis voorbereidt, kom je erachter dat er voor iedere moeilijkheid en situatie tijdens je reis wel iets van een tool te koop is. Verlies jezelf hier niet in. Tijdens het voorbereiden van je reis wordt je ongetwijfeld zenuwachtig voor wat komen gaat. Dit hoort bij het avontuur en maakt alles alleen maar mooier. Je hoeft echt niet voor alles iets aan te schaffen. Je hebt bijvoorbeeld echt geen satelliettelefoon nodig voor het doorkruisen van Iran. Een beschermkapje of beugel voor de cruciale onderdelen is goed maar jouw voertuig hoeft niet in een bepantserde tank te veranderen. De charme van jouw overland reis is dat je straks in alle rust, zonder teveel prikkels, de mooiste plekken op aarde gaat zien. Hierbij dienen teveel verantwoordelijkheden (ook in de vorm van spullen) alleen maar als stoorzenders. Houd ook in het achterhoofd dat je, zodra je Nederland uit reist, niet direct in niemandsland bent. Onderweg zijn er genoeg mogelijkheden om dingen aan te schaffen wanneer dit nodig is. Reis licht, probeer niet alles voor te bereiden en laat het avontuur op je af komen. 

Ga ik solo?

Het is een wereld van verschil om alleen te reizen of samen met iemand anders. Wanneer je een lange overland reis maakt, is dit verschil nog vele malen groter. Je gaat, zeker wanneer je Europa verlaat, grote geïsoleerde locaties doorkruisen. Dit kan wanneer je alleen reist klinken als enorm eenzaam. Maar laat je hier niet door afschrikken. Er is een verschil tussen alleen zijn en alleen voelen. Wanneer je alleen reist, is alles intenser. Dit houdt in dat de de dieptepunten dieper zijn en de hoogtepunten hoger. Dit komt je persoonlijke ontwikkeling alleen maar ten goede. Bedenk ook dat wanneer je alleen reist je uiteraard veel mobieler bent en makkelijk in contact komt met andere mensen.

Was je al van plan een overland reis te maken of heeft dit artikel je getriggerd maar heb je nog meer vragen? Laat een reactie achter, dan neem ik contact met je op!

https://www.instagram.com/p/BqITPEZH4j3/

Over de auteur van dit artikel

8 reacties. Reactie plaatsen

  • Jeep is geen ander woord voor 4×4 auto. Een veel gemaakte irritante fout.

    Beantwoorden
  • Interessant! Toevallig ook ervaring met andere manieren van overland openbaar vervoer? Denk aan lokale bussen/minivans.

    Beantwoorden
    • Hoi Anne, we hebben daar helaas niet heel veel ervaring mee. Check zeker even al onze ‘overland/vanlife’ artikelen. En verder hebben we natuurlijk wat toffe artikelen over treinreizen, door bijvoorbeeld Europa en Afrika 🙂

      Beantwoorden
  • Wij hebben een Toyota Hillux gekocht en willen daarmee van Utrecht naar Kaapstad rijden. Heb je daar ervaring mee of weet je iemand die daar ervaring mee heeft en kan je ons daarmee in contact brengen?

    Beantwoorden
  • Bedankt voor dit artikel. Ik ben van plan een overlander reis te maken van Amersfoort naar de zuidelijke Filipijnen en dit is letterlijk het eerste wat ik lees en zoek aan informatie. Veel uit te zoeken en voor te bereiden als ik het zo lees. Mocht je/iemand ervaring hebben met routes en voorbereiding richting Azie hoor ik het graag.

    Beantwoorden
    • Hoi Erik, ik zie je reactie nu pas. Hopelijk nog op tijd voor het plannen van je grote reis. Gaaf dat je dat gaat doen! Boas schrijft al een tijdje niet meer voor The Hike, maar je kunt hem waarschijnlijk wel bereiken via Instagram @boas.biking. Ik dacht verder ook meteen aan Karin-Marijke en Coen. Zij schreven een boek over twee jaar landcruising, waarin ze ook een groot deel van Azië hebben gezien en beschreven. Daarover lees je meer op deze pagina: https://www.thehike.nl/landcruising-boek-van-het-pad-af/ Je vindt er ook een linkje naar hun eigen site voor meer info. Succes en vooral veel plezier!

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.