Rijtest: Met de Kia EV6 AWD op roadtrip naar wintersport in Oostenrijk

door

We houden van roadtrippen, maar we houden ook van het milieu. En daarom wordt er steeds vaker gekeken naar de trein in plaats van het vliegtuig of reizen met een elektrische auto in plaats van een auto op fossiele brandstof. Dus toen we afgelopen zomer erg gecharmeerd waren van het elektrisch rijden naar de Alpen, was het nu tijd voor de ultieme test. Een elektrische auto mee op wintersport nemen. Hoe we dat aanpakten, lees je hier. Maar we deden dat met een gloednieuwe Kia EV6 AWD. Hoe die beviel, dat lees je hieronder.

Een klein stukje geschiedenis van Kia en de Kia EV6 AWD

Kia kennen we misschien allemaal als het Zuid-Koreaanse automerk dat ergens in de jaren 90 voor het eerst op de Nederlandse wegen verscheen. Toch bestaat het merk al sinds 1944 en maakte het de eerste auto’s in de jaren zeventig. Sinds de introductie in Nederland slaat het merk goed aan. En helemaal met de belofte van zeven jaar garantie, gingen veel Nederlanders overstag. En niet zonder gevolg, want Kia is ondertussen een van de grootste automerken die in Nederland rondrijdt. Vooral de laatste jaren heeft Kia op designvlak en elektrificatie erg grote stappen gemaakt. En zie hier de Kia EV6 AWD.

Dé Kia EV6 AWD

Sinds eind 2020 vliegen de Kia EV6’s als warme broodjes over de toonbank. Met een fantastische actieradius, snelladen, adembenemend design (binnen en buiten) en een zeer scherpe prijs, is het niet gek dat deze auto in 2022 de auto van het jaar werd. En nog even voor de beeldvorming: er is al een Kia EV6 voor nog geen € 50k. Dat is zeker geld, maar voor een nieuwe elektrische auto krijg je erg veel waar voor je geld. Wil je vierwielaandrijving – zoals de Kia EV6 AWD die wij hebben getest – of een royalere uitrusting, dan komen er uiteraard nog wat kosten bij kijken.

Movement that inspires

Mooi dat merken slogans of credo’s hebben die hout snijden. Want had je in de jaren 90 ooit gedacht dat Kia het merk zou zijn dat movement that inspires als pay-off zou gebruiken? Wij ook niet, maar met deze nieuwe lijn aan auto’s is er geen woord aan gelogen. Eerder gingen we al op pad met het slagschip genaamd Sorento, maar nu is de kennismaking met het futuristische pièce de résistance genaamd Kia EV6 AWD. We maakten kennis met een zeer strak lijnenspel, fantastisch rijcomfort en een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Wil je nog een tandje dikker, dan is het GT-model wellicht iets voor jou.

De basics van de Kia EV6 AWD

Kia heeft nogal wat keuzes voor de aanschaf van een EV6. Zo kan je allereerst kiezen voor een accupakket van 58 of 77,4 kWh. Vervolgens heb je nog een keuze tussen achter- of vierwielaandrijving. En dan zijn er nog verschillende uitvoeringen: Air, Plus, Plus Advanced, GT-Line en GT. Uiteraard gelden niet alle bovenstaande combinaties. Zo kan je bijvoorbeeld een Kia EV6 AWD alleen met een 77,4 kWh pakket samenstellen. Stel hem zelf samen via de website van Kia. Kies je ook voor de Kia EV6 AWD, dan heb je 325 pk op de wielen en vlieg je van 0 naar 100 in ongeveer 5 seconden. De topsnelheid ligt op 188 km/h, maar dan is de actieradius maar een fractie van de maximaal haalbare 506 kilometer.

Features waar je u tegen zegt

Voor ons is een vierwielaangedreven auto eigenlijk een must als je wat dieper de bergen in gaat. Daarom kwamen we uit bij de Kia EV6 AWD. In ons geval de Plus Advanced lijn, waarbij de auto zeer royaal is uitgerust. Er wordt ook goed gedacht aan duurzaamheid, want de autostoelen zijn bijvoorbeeld van vegan leder en er zijn gerecyclede PET-flessen verwerkt in het interieur. Het infotainment-systeem is super uitgebreid en super overzichtelijk. De weg kwijtraken gaat je niet meer gebeuren. Helemaal niet met de intelligente koplampen, die de wegen precies zo aanlichten dat jij het meeste ziet en de andere weggebruikers er niets van merken. En laten we vooral het soundsystem van Meridian niet vergeten, want wat komt daar een heerlijke sound uit. Is de achterbank toch jouw tunes beu, dan kunnen ze zelf apparaten opladen via de USB-C laadpoorten die in de stoelen zijn verwerkt.

Kia EV6 AWD USB-C poorten

V2D

V2D zegt je misschien niet direct iets, maar het is wel een feature waar outdoorliefhebbers van houden. V2D staat voor vehicle-to-device, wat betekent dat je met jouw EV6 ook andere apparaten kan opladen. Uiteraard moet jouw EV6 dan wel voldoende accucapaciteit hebben, maar je kan perfect een paar e-bikes opladen of een koelbox laten draaien. Perfect als je dus off-grid wil kamperen of als je een lange ronde – achtje – wil fietsen met een e-bike en je het net niet op een e-bike acculading haalt.

Kia EV6 AWD laden en V2D

Snelladen

Een van het grootste voordeel is de 800 Volt techniek, waarbij je de auto van 10 naar 80% kan opladen in 18 minuten. Uiteraard moet de laadpaal dat aankunnen en moeten de omstandigheden daar ook naar zijn. En de omstandigheden zijn vaak uitstekend voor de EV6, want met de mogelijkheid om de accu alvast voor te verwarmen – als je naar een snellader navigeert. Je hoeft zelf niets in te stellen, want het systeem herkent dit automatisch voor je. Je hoeft dus niet lang te wachten bij een snellader en bent dus zo weer op weg. Ideaal voor bijvoorbeeld een roadtrip naar jouw wintersportbestemming.

Met de elektrische auto op wintersport laadstation

The verdict

Wij waren helemaal weg van de Kia EV6 AWD. Het rijden in deze auto is werkelijk een feestje. Zorg ervoor dat je jouw wintersport roadtrip goed plant en je kan echt overal met deze auto komen. Het voordeel van het opladen tijdens een lange rit, is dat je veel relaxter aankomt op jouw bestemming. Voor de versie die wij reden betaal je ruim € 62k.

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.