Review: Mazda MX-30 R-EV, de plug-in hybrid voor outdoor liefhebbers

door

Als outdoorliefhebbers weten we hoe belangrijk het is om een auto te hebben die functioneel is. Maar daarnaast wil het oog ook wat én kijken we steeds meer naar het milieu. De beweging richting elektrisch wordt meer gemaakt, maar soms is het gewoon praktischer om een plug-in hybride te rijden. Lekker elektrisch in de buurt en op benzine als je wat verder weg rijdt. Deze keer nemen we de Mazda MX-30 R-EV onder de loep. De nieuwe plug-in hybride vervanging van Mazda’s populaire elektrische crossover die we eerder testten.

Mazda MX-30 R-EV: elektrisch waar het kan, hybride waar het moet

De Mazda MX-30 R-EV combineert een elektromotor met een rotatiemotor. De elektrische actieradius brengt je tot 85 kilometer en samen met een compacte rotatiemotor haal je maximaal 680 kilometer. Ideaal voor dagelijks gebruik én voor die langere roadtrips naar de bergen of afgelegen outdoorbestemmingen. Dat betekent dat je zonder laadstress de wildernis kunt opzoeken, maar zorg wel dat je nog even getankt hebt voordat je echt van de gebaande paden af gaat.

Opladen is easy. Via een normaal stopcontact laad je de batterij voor dagelijks gebruik in ongeveer 90 minuten naar 80%. Snelladen doe je in 25 minuten van 20% naar 80%. Dit maakt de MX-30 R-EV niet alleen geschikt voor dagelijkse trips in de buurt, maar ook voor langere roadtrips.

Functioneel en ruim voor outdooruitrusting

Met een kofferbak van ruim 300 liter, uit te breiden tot ruim 1100 liter door de achterbank neer te klappen, biedt de MX-30 R-EV voldoende ruimte voor je backpacks, slaapzakken, outdoorgear en kampeeruitrusting. Het interieur is doordacht en duurzaam; gerecyclede stoffen en kurk zorgen voor een milieuvriendelijke, maar luxe uitstraling.

Wat wij extra handig vinden, is het stopcontact in de kofferbak. Even eenvoudig iets opladen of jouw sup oppompen is in no-time gepiept. Gebruik je jouw auto als home-office, dan kan je natuurlijk jouw laptop en koelboxje aansluiten. Of wat dacht je van een opblaasbare tent of luchtbed oppompen? Allemaal zo gedaan dankzij het stopcontact.

Fietsers opgelet: hoewel de auto geen aanhanger mag trekken, kun je een fietsendrager monteren. Perfect voor het meenemen van je mountainbikes naar de trails of je gravelbike naar nieuwe routes.

Off-road en toch comfortabel

Hoewel de MX-30 R-EV geen terreinwagen is, biedt hij met zijn verhoogde bodemvrijheid en geavanceerde tractiecontrole genoeg mogelijkheden voor onverharde paden. Ideaal voor die gravelwegen naar de start van een hike of voor lichte off-road bestemmingen waar je een gewone stadsauto niet zomaar zou brengen.

Innovatief en duurzaam

Binnenin geniet je van alle comfort die je nodig hebt na een lange dag in de natuur (of op kantoor). Denk aan stoelverwarming, climate control en een premium infotainmentsysteem dat je eenvoudig koppelt aan je smartphone met Apple CarPlay of Android Auto. Voor wie vaak op pad is in kouder weer, biedt de MyMazda-app een handige functie waarmee je de auto van tevoren kunt voorverwarmen of in de zomer kan koelen.

Naast de hybride aandrijflijn zijn de materialen in het interieur zorgvuldig gekozen met het milieu in gedachten. Zo bevat het interieur gerecyclede PET-flessen en veganistisch leer. Zelfs de kurk in de middenconsole is een knipoog naar Mazda’s historische wortels als kurkproducent.

Bovendien draagt het minimalistische design bij aan het avontuurlijke karakter van de auto. De two-tone afwerking en de kenmerkende freestyle deuren zorgen voor unieke uitstraling.

Voor de avonturier die flexibel wil zijn

De Mazda MX-30 R-EV is de perfecte auto voor avonturiers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, maar ook flexibiliteit nodig hebben. Of je nu een weekendje de bossen in gaat of een langere roadtrip plant, deze plug-in hybride biedt de juiste mix van technologie, comfort en stijl. Vanaf ruim € 36k staat hij bij jou aan de lader. Liever elektrisch, dan is de volledig elektrische MX-30 iets voor jou. Wil je liever groter, dan is de CX-5, CX-60 of CX-80 jouw optie.

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.