Zaterdagochtend, na fikse periodes van regen komt het zonnetje nu toch echt goed tevoorschijn. Ik voel de lente vibes. Een mooi moment om mijn nieuwe Brooks Glycerin 21 uit te gaan proberen. Lange tijd heb ik op verschillende typen schoenen hardgelopen. De jaren gaan alleen steeds meer tellen en mijn knieën vragen om meer demping tijdens het hardlopen op asfalt. Laat de Glycerin 21 hier nou net een goede optie voor zijn. Tijd om deze Brooks hardloopschoenen aan de test te onderwerpen.
Even introduceren: Glycerin 21
De Brooks Glycerin 21 is een neutrale hardloopschoen voor de weg die uitblinkt door zijn demping en comfort. Sterker nog, samen met de Brooks Ghost Max is deze hardloopschoen koploper als het gaat om cushioning in de schoen. In combinatie met het ademend vermogen en flexibiliteit tijdens de voetafwikkeling is deze schoen bedoeld voor ultiem comfort.
Hoe heeft Brooks dit voor elkaar gekregen? De unique selling points van de Glycerin 21 zijn:
- DNA Loft V3 Foam tussenzool met stikstof voor meer comfort en energy return
- Warp knit upper voor extra ademend vermogen
- Flexibiliteit in combinatie met een hoge heeldrop voor een naadloze voetafwikkeling
DNA Loft V3 Foam tussenzool met stikstof
Toen ik de beschrijving van de tussenzool las, werd mijn technische brein even uitgedaagd. De tussenzool bestaat uit een unieke combinatie van EVA schuim, rubber, lucht en stikstof. Door het schuim met een geheime productietechniek te mengen met lucht en stikstof wordt er een ultieme vorm van demping behaald met minimaal gewicht. In combinatie met het rubber is het resultaat een comfortabele en robuuste zool met een goede energy return.
Dit was goed te merken tijdens mijn runs met de Glycerin 21. De schoen voelt licht aan, de demping is voelbaar maar toch reactief. Voor mij is dit een groot pluspunt, omdat andere schoenen met veel demping mij in het verleden niet de reactiviteit gaven die ik zocht bij versnellen, afremmen en het maken van bochten.
Warp knit upper
De tong van de schoen (waar je veters overheen lopen) is ook extra comfortabel gemaakt. Het is dikker materiaal dan bij de standaard hardloopschoen. Hier tegenover staat dat het door Brooks extra ademend is gemaakt.
Bij het aantrekken van de schoen merk je gelijk dat de tong van de schoen lekker zacht aanvoelt. Tijdens het hardlopen voelt het nooit alsof de bovenkant van de schoen te strak zit of druk uitoefent. Ook hier gaat het niet ten koste van reactiviteit. Bij 25+ graden zou het kunnen dat de dikte van de tong in de weg gaat zitten, maar dat verwacht ik niet met het ademend vermogen van het materiaal.
Flexibiliteit in combinatie met een hoge heeldrop
Door de flexibiliteit van de schoen en de heeldrop van 10mm is de Glycerin 21 gemaakt voor een naadloze voetafwikkeling. De flexibiliteit van de Glycerin 21 is hoger dan ik gewend ben en gaf mij de eerste keer het gevoel dat ik naadloos over de weg heen vloog.
De drop definieert het hoogteverschil tussen je teen en je hiel. Hoe hoger de drop hoe meer je op je hak landt. Met 10mm zit de Glycerin in het segment van de hogere heeldrop. Dit komt ook het meeste voor bij hardloopschoenen, waarbij 12mm vaak het maximum is. Persoonlijk heb ik altijd gelopen met een hogere heeldrop. Dat geeft goede stabiliteit en demping. Vaak wordt de hogere drop ook gekoppeld aan langere afstanden. Zelf heb ik echter nooit moeite gehad met een 5km afstand met dit soort schoenen.
Conclusie Brooks Glycerin 21
De Brooks Glycerin 21 is een hardloopschoen voor de weg die flink demping geeft, maar nog steeds reactief aanvoelt. Dit is erg prettig bij het versnellen, afremmen en maken van bochten tijdens je runs. Door de verschillende innovaties van Brooks heeft de schoen een prima gewicht en flexibiliteit waardoor het hardlopen naadloos gaat en je net dat beetje extra kan geven. In combinatie met de aandacht voor comfort kan je met de Glycerin 21 veel typen runs maken.
Als laatste ziet de schoen er ook nog eens goed uit en leent hij zich prima voor een comfortabele wandeling. Al met al een schoen die inzetbaar is voor een breed scala aan trainingen door een balans te vinden tussen demping, reactiviteit en comfort.