Photo by Charles Etoroma on Unsplash

Rank a Brand; zie hoe duurzaam jouw favoriete outdoor merk is | Duurzame Donderdag #8

door

Duurzaamheid is belangrijker dan ooit. Denk aan het recyclen van producten, het letten op je eten en het kopen van duurzame kleding. Op die laatste leggen wij in dit artikel even de nadruk. Want zoals je misschien wel weet claimen steeds meer merken dat ze bewustere kleding maken. Maar klopt deze claim wel? Voor die controle is er iets bedacht: Rank a Brand. Wij leggen je er alles over uit en kijken hoe betrouwbaar dit eigenlijk is.

Rank a Brand

Rank a Brand, op het eerste gezicht dé oplossing voor ons als consument. Makkelijk zien of het merk waar jij fan van bent, ook zo’n fan van de aarde is. Wat houdt het precies in en hoe erg kunnen wij deze site dan vertrouwen?

Wat begon als een frustratie, is een hulpmiddel geworden

In 2009 is de vergelijkingswebsite ‘Rank a Brand’ opgericht door Niels Oskam. Ontstaan door een ‘Kalverstraat-trauma’. Winkelend door de winkelstraat kan je overal zien hoe duur een product is, maar niet hoe duurzaam. En dat is in deze tijd best gek. Thuisgekomen is Niels gelijk op zoek gegaan naar informatie over verschillende winkelketens. Een aantal rapporteerden heel serieus over deze thema’s, anderen deden dat weer helemaal niet. Hieruit is een documentje ontstaan waarin hij voor zichzelf informatie erover ging bijhouden. Dit document is uiteindelijk de basis geworden voor Rank a Brand. Eerst lag de focus vooral op kleding. Nu is dit ook uitgebreid naar elektronica, voedsel en lichaamsverzorging.

Rank a Brand
Photo by Jess @ Harper Sunday on Unsplash

Hoe werkt Rank a Brand dan?

Op de website kunnen merken beoordeeld worden op hoe verantwoordt zij bezig zijn. Dit wordt gedaan met een score van A (heel goed) tot een E (heel slecht). De scores zijn gebaseerd op basis van wat deze merken op hun website hebben staan. Er wordt hierbij gelet op of de informatie verifieerbaar is. Denk aan bijvoorbeeld een keurmerk of onafhankelijk controlemechanisme. Rank a Brand gaat er dus vanuit dat wat er op de website staat klopt. Maar hoe relevant is die informatie?

Op de website is te zien dat er op verschillende categorieën gelet wordt. Denk aan hoe goed het merk omgaat met planeet, mensen en dieren. In principe een breed scala aan beoordelingspunten. Aan de smiley links kan je zien hoe het merk scoort. Ook kan je de prijsverhouding zien.

Rank a Brand ranken

Rank a Brand krijgt de laatste jaren zelf ook steeds meer kritiek te voorduren. Vooral op de wijze waarop merken beoordeeld worden. Het zit namelijk zo. Als jij het als bedrijf in de praktijk beter doet dan een ander bedrijf, maar hier minder over publiceert op de website, krijg je alsnog een lagere score. Niet helemaal fair. Zo bieden de ja/nee vragen die gesteld worden, ook geen ruimte voor nuance. Daarbij neemt Rank a Brand aan dat wat op de website staat, klopt. Ze gaan ervan uit dat als een bedrijf niet spreekt over de maatschappelijke verantwoordelijkheid, dat ze er ook niet mee bezig zijn. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn.

Rank a Brand wordt ook wel de snelle voorcheck genoemd. Dit gaat vooral over de grote kledingmerken, maar vaak zie je de echte duurzame spullen bij kleinere winkels. Om dus precies te weten hoe duurzaam een bedrijf is, is lastig.

Rank a Brand nature
Photo by kazuend on Unsplash

Even wat meer over Rank a Brand zelf

De vergelijkingswebsite is een ngo en doet niet aan advertenties. Dit maakt het soms best lastig om het bedrijf te runnen. Rank a Brand is dus nog afhankelijk van vrijwilligers. Er werken nu zo’n 93 vrijwilligers. Die vrijwilligers bekijken en beoordelen de merken én bepalen de criteria.

Om een vrijwilliger te worden moet je (net zoals de merken) voldoen aan een aantal eisen. Zo moet je in het bezit zijn van minimaal een bacheloropleiding, je moet de Engelse taal goed beheersen, een passie hebben voor duurzaamheid en je moet per week minstens acht uur beschikbaar zijn. Als dit wordt goedgekeurd, moeten de toekomstige vrijwilligers een training volgen. Daarna mag je aan de slag.

Oké en nu?

Het bedrijf is eerder blij met de kritiek dan dat ze het negatief ontvangen. Ze vinden dat er altijd plek is voor verbetering. Merken worden bijvoorbeeld nu niet ieder jaar gecontroleerd, omdat er gewoon te weinig man voor is. Dat willen ze wel graag veranderd hebben. Rank a Brand heeft als doel voor de toekomst om meer te focussen op kleding, in plaats van de elektronica, voedsel etc. Zo kunnen ze meer op één onderwerp duiken, in plaats algemener op meerdere onderwerpen.

Het is dus nog een beetje de vraag hoeverre wij als consument kunnen vertrouwen op de informatie van de vergelijkingswebsite. Kijk dus verder dan alle mooie beloftes van de site en merken die er op het eerste gezicht gedaan worden.

Rank a Brand fashion statement
Photo by Cherie Birkner on Unsplash

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.