Het is bijna zover: mijn motorreis van Amsterdam naar Singapore. Ik ben al een aantal maanden aan het voorbereiden en inmiddels begint alles op z’n plaats te vallen. Het papierwerk is binnen, de motor is beter dan ooit en de route is gereed. 27 augustus vertrek ik vanaf mijn ouderlijk dorp: Driebergen. De eerste week vergezelt mijn vader me, tot de Oostenrijkse grens. Daarna sta ik er alleen voor.
De motorreis route
Ik heb afgelopen maanden flink geschoven met de route. Ik bleef maar tegen belemmeringen aanlopen: China was te duur, Mongolië te koud en Pakistan te gevaarlijk. Na veel overwegingen en research is er dan toch een mooie route tot stand gekomen. In totaal, als ik de rode draad blijf volgen (iets waar ik niet vanuit ga), leg ik tijdens mijn motorreis 19.000km af. Voor deze route heb ik 5 maanden uitgetrokken, zodat ik een comfortabel reisschema heb. Als ik rond de 1000km per week afleg, zou ik het makkelijk moeten kunnen halen. Gedurende de motorreis heb ik veel vrijheid. Het enige waar ik rekening mee moet houden zijn de ingeplande data’s van de grensovergangen in de complexere landen: Iran, Pakistan en Myanmar. Verder is er genoeg ruimte om te slalommen, verdwalen en spelen rond de route. Ik ga er vrij open in en zie wel wat er gaat gebeuren. Wie weet tref ik een onderweg medereiziger of houdt de motor ermee op waardoor ik verder moet met een ander vervoersmiddel. Dit is natuurlijk de charme van de trip, de vrijheid. Alles kan, alles mag. Ik heb ieder geval een goeie tent dus ik kan altijd overal slapen.
Content
Komende maanden ga ik gedurende mijn motorreis content maken in de vorm van fotografie, artikelen en persoonlijke reiservaringen. Op de route liggen genoeg uitdagingen met elk z’n charme. Er zullen hoogtepunten en dieptepunten zijn en deze wil ik op een zo’n boeiend mogelijke manier met jullie delen. Daarnaast ga ik fotograferen voor de Instagram pagina van TheHike, Manify en mijn persoonlijke Instagram Boas.Biking.
De motor
Ik ga de motorreis maken op een BMW F800GS Adventure uit 2014. Afgelopen maanden heb de motor op verschillende manieren aangepast en is hij langzamerhand omgebouwd tot een mobiele tank. Ik heb meerdere reserve onderdelen mee voor wanneer er onderweg iets gebeurt (wat gaat gebeuren): Ketting, binnenbanden, remblokken, gas-, rem en koppelingskabel. Er zitten net nieuwe banden onder de motor (90% road / 10% offroad). Als alles goed gaat, kan ik daar tussen de 8.000 en 10.000km op rijden. In Istanboel stap ik over op 50/50 banden, zodat ik meer het terrein in kan.
Na maanden voorbereiden zijn we eindelijk aangekomen in de laatste week. Nog een paar dagen afwachten en we kunnen gaan, Let’s Go!!
1 reactie. Reactie plaatsen
“The best teacher is experience and not through someones distorted point of view” (Jack Kerouac, On the road)