Met een elektrische auto op wintersport? Alle tips en tricks uit de praktijk

door

Vooroordelen over elektrisch rijden zijn er genoeg. En dat schrikt veel mensen wellicht nog af om met een elektrische auto op wintersport te gaan. Want wie wil er nu “elke 200 kilometer opladen”, “elke keer een uur aan de laadpaal hangen”, “overvolle laadstations tegenkomen” of “véél langer over een reis naar wintersport doen”? Nee, dat klinkt niet als een lekker begin van een wintersport. Maar wij namen de proef op de som met de Kia EV6 AWD. En we geven je alvast een spoiler-alert: met een elektrische auto op wintersport gaan is heel goed te doen en in sommige opzichten zelfs relaxter dan met een normale auto. Waarom? Let’s find out.

Is met een elektrische auto op wintersport heel anders?

Met een elektrische auto op wintersport gaan is in essentie niet heel veel anders dan met een auto op een fossiele brandstof. Je rijdt tot de batterij of tank redelijk leeg is – of stopt al eerder als je even een sanitaire stop moet doen – om de auto vervolgens weer vol te gooien met stroom of een andere brandstof. Het rijden, tanken / laden en rijden principe is niet heel veel anders van elkaar. Of toch wel?

Met de elektrische auto op wintersport laadstation

Het verschil tussen tanken of opladen

Er zit uiteraard wel degelijk een verschil tussen tanken of opladen. Want bij tanken gooi je jouw auto binnen enkele minuten vol en ben je weer weg. Dat is bij laden net iets anders. De ene elektrische auto is de andere niet en de ene laadpaal is ook de andere niet. Dat klinkt misschien wat vaag, maar wat de laadtijd bepaalt is het aantal vermogen dat er geleverd kan worden door de laadpaal (KWh) en het aantal KWh / Volt dat een elektrische auto aankan. Zo is de Kia EV6 uitgerust met 800 Volt techniek en konden wij steeds rond de 200 KWh laden. Dat betekent dat je in grofweg een kwartiertje van 10 naar 80% bent. Kortom, even laden, sanitaire stop, benen strekken en weer door.

Jouw elektrische auto kennen is essentieel als je op wintersport gaat

Met een elektrische auto op wintersport gaan is niet zomaar altijd hetzelfde. Afhankelijk van jouw model, accupakket, oplaad vermogen en nog tal van andere factoren, kan je verder of sneller doorrijden. De Kia EV6 AWD waar wij mee naar Oostenrijk reden, beschikt over een 77,4 KWh accu en kan volgens de WLTP ruim 500 kilometer rijden. Maar dat is niet in de winter, want dan neemt het aantal kilometers wel wat af. Niet gek, want het is koud en je moet de auto extra verwarmen. Wat helemaal top is aan de EV6 waar wij mee reden, was dat hij – als je een laadpaal in het navigatiesysteem aangeeft – automatisch de accu gaat voorverwarmen als je enkele tientallen kilometers voor het laadstation bent. Een voorverwarmde accu zorgt er namelijk voor dat je maximaal kan laden bij een snellader en daardoor ook weer sneller weg bent.

Met de elektrische auto op wintersport header

Ken de laadpalen en jouw laadpas

In de wereld van elektrisch rijden is er de laatste jaren veel ontwikkeld. Zo zijn er laadpalen die variëren tussen de grofweg 3,5 KWh en ruim 350 KWh. Dat betekent dus dat de snelste laadpaal ongeveer 100x sneller kan laden dan de langzaamste. Zorg er daarom dus voor dat je weet hoeveel KWh jouw elektrische auto maximaal kan laden. Kies zeker niet een laadpaal die langzaam laadt, maar ga ook geen laadpaal-kleven waarbij je niet de volle capaciteit van kan gebruiken. Ga je met jouw elektrische auto op wintersport of in de zomer op vakantie? Een pro-tip is om zeker te weten waar je jouw laadpas kan gebruiken. Sommige laadpassen worden niet overal geaccepteerd. Er zijn dan twee opties; of je laadt alleen waar je met jouw laadpas kan laden of je neemt een ‘voor de zekerheid’ tweede laadpas van een andere aanbieder. Want hoe vervelend is het om met nog tientallen kilometers actieradius te hebben en dan niet kunnen laden?

Ken de laadpalen en jouw elektrische auto op wintersport

Met een elektrische auto op wintersport. Hoe pak je het aan?

Oké, genoeg huiswerk dat je vooraf kan uitzoeken als je met een elektrische auto op wintersport gaat. Toch hoef je niet per se heel veel voorwerk te doen. Je kan uiteraard ook freestyle rijden, waarbij je de autonavigatie instelt op je eindbestemming en elke laatste 100 kilometer voordat jouw accu leeg is, een laadstation via het navigatiesysteem zoekt. Dit werkt 9 van de 10 keer perfect – mits de auto verbonden is met internet en realtime laadpaal informatie krijgt. Mocht de auto je geen realtime informatie geven, dan weet je vooraf niet of een laadpaal bezet of misschien zelfs defect is. In dat geval zijn er opties via de smartphone.

Navigeren in een elektrische auto op wintersport

De bijrijder houdt de smartphone bij de hand

Wij ondervonden vooral heel veel gemak en rust als de bijrijder een smartphone bij de hand had. Op deze smartphone heb je eigenlijk maar één app nodig: Google Maps. In Google Maps kan je namelijk zoeken op ‘opladen elektrische auto’ en meteen ook de type stekker aangeven. Als je dan aangeeft dat je alleen wil snelladen, dan vind je de snellaadstations langs jouw route of op een bestemming. Vergeet niet snelladers uit te zetten als je ergens gewoon een laadpaal in een dorp of stadje zoekt. Maar als je met de elektrische auto op wintersport gaat, dan adviseren we nog een paar andere smartphone apps.

De handigste smartphone apps voor de elektrische rijder

Naast Google Maps, is het handig om nog wat apps vooraf op jouw smartphone te installeren. Allereerst is het prettig om de app van jouw laadpas te hebben. Zo weet je zeker dat die bij bepaalde laadpalen wordt geaccepteerd en kan je een route plannen op basis van de geaccepteerde laadpalen. In ons geval was dit IONITY en Shell Recharge. We namen de proef op de som en wat blijkt: via IONITY kan jij eigenlijk volledig van Nederland naar Oostenrijk rijden zonder maar een andere laadpaal te gebruiken. Ze zijn strategisch goed geplaatst en zelfs in het hoogseizoen goed beschikbaar. Goede alternatieve apps zijn Fastned, Chargemap of A Better Routeplanner. Bij de laatstgenoemde kan je jouw auto koppelen en plant hij automatisch een route op basis van jouw realtime actieradius en past hij ook de laadpalen op de route aan.

Welke wintersport landen zijn perfect voor een elektrische auto?

Zorg ervoor dat je met een volle accu vertrekt vanuit Nederland. Mocht je naar Oostenrijk, Zwitserland, Italië of Oost-Europa gaan, dan rij je meestal via Duitsland. De andere route is via Frankrijk. Beide routes zijn anders en ook de laadstation-infrastructuur is net iets anders.

Met de elektrische auto op wintersport door Duitsland

Duitsland heeft een redelijk goede laadstation-infrastructuur. Vrijwel elk tankstation heeft wel enkele snelladers staan. Daarnaast zijn er ook initiatieven van onder andere Allego, EnBW, Ionity, Eon en Fastned die ervoor zorgen dat je op nog meer plekken jouw elektrische auto op kan laden. Mocht je met jouw elektrische auto op wintersport gaan, dan is het verstandig om in Duitsland altijd nog even zover mogelijk jouw accu op te laden.

Snelladen in Duitsland met de elektrische auto op wintersport

Oostenrijk, Zwitserland en Italië

De Alpenlanden verschillen sterk van elkaar. In Oostenrijk vind je her en der wel een snellaadstation, maar ze zijn nog schaars. Gelukkig zijn de meeste skigebieden niet heel ver meer vanuit Duitsland en kan je meestal gewoon laden in Oostenrijk op jouw eindbestemming. In Zwitserland daarentegen is het perfect geregeld voor de elektrische rijder en kan je vrijwel overal snelladen. Maar in Italië is het echt even plannen. Snellaadstations zijn er vrijwel niet en ook Tesla heeft zijn Superchargers niet opengesteld voor gastgebruik. Zorg er dus goed voor dat je jouw route goed vooruit plant als je naar Italië rijdt.

Opladen elektrische auto bij wintersport bestemming

Met de elektrische auto op wintersport door Frankrijk

De andere wintersporters rijden via Frankrijk. En over het algemeen kan je stellen dat de meeste elektrische auto’s richting wintersport over de Route du Soleil rijden. Deze snelwegen hebben een redelijk goed snellaad-aanbod. Plan jouw route de bergen wel goed in, want vanaf de laatste snellaad-mogelijkheid kan het zomaar een ruime 100 kilometer zijn tot jouw eindbestemming. Daar kan je drukte verwachten en kan het zijn dat je iets langer moet wachten voordat je kan laden. Zorg er wel voor dat je voldoende volgeladen weer door naar jouw eindbestemming rijdt.

Algemene tips voor een wintersport met de elektrische auto

Eigenlijk gelden deze tips voor iedereen die op wintersport gaat, maar misschien is het voor de elektrische auto wel extra van belang. Neem een paar dekens, warme dranken en voldoende eten mee en zorg ervoor dat de wintersportkleding binnen handbereik ligt. Waarom? Mocht je in een monsterfile op weg naar wintersport komen, dan kost het een elektrische auto nogal veel accucapaciteit om de auto te blijven verwarmen. Daarnaast is het goed om te checken waar in jouw wintersportdorp je kan laden. En tot slot kan het handig zijn om een gastaccount bij Tesla aan te maken om ook bij verschillende Tesla-superchargers jouw auto op te laden.

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.

In dit artikel kunnen affiliate links voorkomen of kan tot stand zijn gekomen door een betaalde samenwerking. Onze content wordt geschreven en samengesteld om jou te inspireren en te adviseren over de beste keuzes voor jouw volgende avontuur. Van uitrusting tot bestemmingen – alles is zorgvuldig geselecteerd door en voor outdoorliefhebbers.

Wil je ons steunen? Bezoek onze support ons-pagina om al onze partners te bekijken en via die links een aankoop te doen. Het kost jou niets extra en op deze manier kunnen wij onze content gratis blijven aanbieden.