De Land Rover Discovery Sport is de perfecte alleskunner

door

We maakten kennis met het kleinste broertje uit de Land Rover familie, genaamd Discovery Sport. Hij is een stuk kleiner dan de Discovery en weer heel anders dan de Range Rover Velar of Evoque. We laten ons maar al te graag verrassen of het een sportieve ontdekking is.

Land Rover Discovery Sport Front Credits The Hike2

Land Rover Discovery Sport TD4 2019

Voordat we in de auto stapten werd ons verteld dat geen enkel terrein te grof is voor de Discovery Sport. Dat zie je er misschien niet direct aan af. Het bekende wolf in schaapskleren, maar dan niet in snelheid. We kunnen niet wachten om iedereen versteld te laten staan. Maar eerst wat voorkennis. De Discovery Sport kan je prima de opvolger van de Land Rover Freelander noemen. De Freelander was toentertijd een betaalbare en comfortabele SUV. Een Land Rover was daardoor niet alleen maar Defender of een Discovery en was daarmee een stuk bereikbaarder voor iedereen.

Discovery Sport Landmark Edition

We voelen de Discovery Sport TD4 aan de tand. Ofwel een vierwielaangedreven viercilinder 2 liter turbodiesel. Met de 9-traps automaat goed voor een respectabele 180 pk en 430 nm. Mocht je exact dezelfde willen kopen als die wij in onze test gebruikten, dan moet je voor de Landmark Edition gaan. Strakke contrastkleuren en prachtige details brengen deze Discovery Sport naar een volgend niveau. Lekkere velgen, panoramadak, stoelverwarming op alle stoelen, zwarte spiegels en een heerlijke grille is maar het begin.

Land Rover Discovery Sport Front Zijkant Credits The Hike7

Alleskunner

Dat deze Discovery Sport een alleskunner is, merk je meteen. Je denkt niet direct dat deze auto heel goed in alles is. Toch zoeft hij heerlijk over de snelweg. Hij is super stil en toch krachtig genoeg om op de Duitse linkerbaan mee te doen. Het onderstel zorgt voor heel veel comfort. Zelfs als je de drempel net iets te laat opmerkt. En omdat hij niet zo groot is als zijn broer, kan je er perfect mee door de binnensteden rijden. Toch heeft deze Discovery Sport ook een andere kant. Het is natuurlijk geen Land Rover als hij niet buiten de gebaande paden zou presteren. Door de verschillende rijmodi schilt de auto werkelijk met elk terrein een appeltje. Een keuze tussen snelweg, sneeuw, modder en zand zorgt ervoor dat de auto zich als een kameleon aan de omstandigheden aanpast.

Inside job

Naast dat de Discovery Sport technisch vrijwel overal toe in staat is, is er ook aan de binnenkant gedacht. Een Meridian soundsysteem waar je u tegen zegt, heerlijke stoelen en een infotainment systeem die nergens een steek laat vallen. Uiteraard zitten er de meest moderne snufjes op, waardoor rijden steeds comfortabeler wordt. Onze Discovery Sport was voorzien van de 5 + 2 zitplaatsen optie. Standaard 5, maar er zijn 2 extra stoelen uit de kofferbak uit te klappen. Perfect voor de roadtrip met jouw maten. En ga je liever op wintersport met z’n vieren, dan staat de auto garant voor ruim 1100 liter bagageruimte.

The Verdict

Dat deze auto een echte alleskunner is, kunnen we niet ontkennen. Een Land Rover in zijn modernste en compactste jasje. En daarbij zijn de echte kenmerken niet uit het oog verloren en geniet je van een echte 4×4. Toch trekt hij binnen tien seconden naar de 100 km/h en stopt hij pas bij 188. Al nodigt de Discovery Sport je niet echt uit om het pedaal tegen de grond te drukken. Je gaat er liever mee cruisen en zo nu en dan offroaden. Hij is verkrijgbaar vanaf ruim €55k. De Landmark Edition begint bij een kleine €77k. Maar daar krijg je wel heel veel auto voor terug.

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.