Een dakkoffer op de elektrische auto: we gingen de uitdaging aan met de Mustang Mach-E

door

Roadtrips, we zijn er gek op. En afgelopen jaren gingen we al de uitdaging naar Oostenrijk, Frankrijk en Duitsland aan met een elektrische auto. Lees hier onze ervaringen in de zomer of op wintersportvakantie. Maar hoe pak je het aan als je veel spullen en (of) kinderen mee wil nemen? Dan is een dakkoffer een makkelijke accessoire om veel meer bagage mee te kunnen nemen. Maar kan een dakkoffer op een elektrische auto? En hoe zit dat met de actieradius en luchtweerstand? We gingen op onderzoek uit met de Ford Mustang Mach-E en reden vanuit Nederland, door Duitsland naar Oostenrijk en via de Franse Route du Soleil weer terug.

Een dakkoffer op een elektrische auto

Rij je een elektrische auto, dan is het allereerst de moeite om te checken of er wel een dakkoffer op je auto kan. Er zijn veel elektrische auto’s die geen dakdragers op het dak mogen hebben, waardoor je dus geen dakkoffer kan monteren. De Ford Mustang Mach-E is recentelijk gekeurd en mag dus dakdragers en een maximale dakbelasting van 70 kilogram hebben. In dat geval is het dus goed om de juiste dakdragers te kopen (of huren) en vervolgens je dakkoffer niet te vol te laden. Mocht jouw auto geen dakdragers ondersteunen, dan is een trekhaak koffer een goed alternatief. Maar dan moet je uiteraard wel een trekhaak hebben.

De ultieme test met een dakkoffer op de Mustang Mach-e

We snappen heel goed dat je meteen wil weten hoe onze ervaring was en wat een dakkoffer met de actieradius van de elektrische auto deed. We namen de proef op de som met een Thule Vector dakkoffer en een Ford Mustang Mach-E AWD met 98,7 kWh accu. Eigenlijk stonden we redelijk verrast te kijken na ongeveer 3500 kilometer rijden en dus ruim 51 uur in de auto te hebben gezeten. Het gemiddelde verbruik was 23 kWh/100 km. En dat terwijl we op de snelwegen (waar toegestaan) de cruise control op 130 km/h hebben gezet. Eerder hadden we in Nederland een gemiddelde van 19 kWh/100 km, maar dan zonder dakkoffer en dakdragers en een lagere gemiddelde snelheid. Niet slecht toch? En met kinderen op de achterbank, wil je op langere reis toch wel geregeld stoppen. Daarom is een dakkoffer op deze elektrische auto absoluut geen enkel probleem.

Hier moet je rekening mee houden bij een dakkoffer op een elektrische auto

Het is dus niet zomaar dat je een willekeurige dakdrager en dakkoffer op jouw elektrische auto kan zetten. Laat je daarom goed voorlichten door jouw dealer en kijk bijvoorbeeld op de website van Thule welke dakdrager en dakkoffer er geschikt is voor jouw elektrische auto. Om je verder op weg te helpen, hebben we uit eigen ervaringen de beste tips:

Met dakkoffer en elektrische auto naar Oostenrijk

Kies de juiste dakdragers

Bij het selecteren van dakdragers voor een elektrische auto is het essentieel om te controleren of ze geschikt zijn voor jouw specifieke merk en model. Niet alle dakdragers zijn geschikt voor elektrische auto’s vanwege bijvoorbeeld het dak of de aerodynamica. Daarnaast kan je bijvoorbeeld kiezen voor een afgeronde (Thule Edge) of een vlakke (Thule Evo) dakdrager. Een afgeronde dakdrager ziet er esthetisch vaak iets mooier uit en je hebt bijvoorbeeld bij je kinderen (of bagage) in de uit de auto halen geen last van dat je je hoofd stoot. Het voordeel van een dakdrager die doorloopt is dat je een breder en vlak oppervlakte hebt voor het vervoeren van spullen op je dak. En je kan alleen met een vlakke dakdrager een daktent op je auto zetten. Qua aerodynamica niet echt optimaal voor de actieradius, maar wel tof voor extra avonturen.

Kies de juiste dakkoffer op jouw elektrische auto

Het kiezen van de juiste dakkoffer is cruciaal om voldoende opbergruimte te bieden tijdens een roadtrip. Het is belangrijk om de capaciteit van de dakkoffer te overwegen en ervoor te zorgen dat deze past bij de behoeften van de reis. Op wintersport wil je waarschijnlijk wat ski’s of een snowboard meenemen, dus let op de lengte en de hoogte van de dakkoffer. Let ook op het gewicht van de dakkoffer, omdat dit van invloed kan zijn op het energieverbruik. Kies voor een gestroomlijnde dakkoffer om de luchtweerstand te minimaliseren.

De juiste dakkoffer op elektrische auto, wat ons betreft een Thule Vector

Efficiëntie van de elektrische auto

Bij het plannen van een roadtrip met een elektrische auto is het belangrijk om rekening te houden met het energieverbruik. Het toevoegen van dakdragers en een dakkoffer heeft invloed op de aerodynamica van de auto en daarmee op het energieverbruik. Omdat je dus meer luchtweerstand krijgt, is het meer dan aan te raden om gestroomlijnde dakdragers en dakkoffer aan te schaffen. Want hoe minder gestroomlijnd, hoe kleiner de actieradius wordt.

Gewichtsverdeling in de dakkoffer

Naast de aerodynamica is het belangrijk om het extra gewicht tot een minimum te beperken. Overweeg welke items echt noodzakelijk zijn voor de roadtrip en vermijd het overbelasten van de dakkoffer. Een zwaardere auto vereist meer energie om te versnellen en te rijden, wat invloed kan hebben op de actieradius van de elektrische auto. De meeste dakkoffers en elektrische auto’s hebben een maximum van 75 kilogram. Nu is een elektrische auto van zichzelf (door de accu) al redelijk zwaar, dus zal het extra gewicht niet álles uitmaken, maar elke kilogram is er één. Zorg ervoor dat je 25% aan de voorkant, 50% in het midden en 25% aan de achterkant van de dakkoffer verdeelt. Check meteen even de radioantenne / vin en of de dakkoffer daar niet op ligt.

Controleer de actieradius en laadmogelijkheden

Tijdens een roadtrip is het altijd essentieel om de actieradius te monitoren en ervoor te zorgen dat er voldoende laadmogelijkheden beschikbaar zijn langs de route. Plan je reis zorgvuldig en zoek van tevoren naar oplaadpunten. Houd er rekening mee dat het energieverbruik hoger kan zijn met dakdragers en een dakkoffer, dus zorg ervoor dat je voldoende tijd en laadmogelijkheden hebt om de batterij op te laden.

Veiligheid voorop

Bij autorijden is veiligheid altijd van groot belang, maar bij het gebruik van dakdragers en een dakkoffer nog groter. Zorg ervoor dat alle items stevig zijn bevestigd (vaak zitten er ook spanbandjes in de dakkoffer). Controleer regelmatig of alles nog stevig vastzit, vooral na het rijden op hobbelige wegen of na het hard moeten remmen. Vergeet niet dat het toevoegen van extra gewicht de rijprestaties kan beïnvloeden, vooral bij het remmen en in bochten. Over het algemeen is de maximum snelheid met een dakkoffer 130 km/h. Dat is voor de actieradius van een elektrische auto vaak ook al een snelheid die de afstand flink kleiner maakt. Check vooraf ook goed hoe hoog jouw auto mét dakkoffer is, want in veel parkeergarages ben je dan ineens te hoog.

Dakkoffer of trekhaak koffer voor de elektrische auto?

Een dakkoffer is uiteraard ideaal voor het vervoeren van meer spullen. Of een dakkoffer ook de meest logische keuze is voor een elektrische auto, is de vraag. Hoewel de actieradius en het verbruik niet tegen is gevallen, zijn er ondertussen nieuwe alternatieven op de markt. Zo is er nu de Thule Arcos die de aerodynamica ten goede komt. Er is zelfs in Zweden een onderzoek gedaan, waarbij een elektrische auto mét Thule Arcos een langere actieradius heeft, dan een elektrische auto zonder deze trekhaak koffer. Je kan dus meer spullen meenemen én verder rijden. Dat is een win-win. Maar mocht je ook nog fietsen of een aanhanger mee willen nemen, dan gaat deze vlieger uiteraard niet op.

Yes or no: rijden met een dakkoffer op een elektrische auto

Een roadtrip met een elektrische auto en het gebruik van dakdragers en een dakkoffer biedt zoveel meer mogelijkheden voor het meenemen van spullen. Hoewel het energieverbruik kan toenemen door de toevoeging van dakaccessoires, weegt de extra opbergruimte en het gemak van meenemen bij ons net iets zwaarder. Door de juiste dakdragers en dakkoffer te kiezen, de aerodynamica te optimaliseren en het extra gewicht te beperken, kun je net zo makkelijk op roadtrip met je elektrische auto. In dit geval deden we een test met de Ford Mustang Mach-E AWD, dus resultaten kunnen met andere elektrische auto’s verschillen.

Over de auteur van dit artikel

4 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.