Roadtrips, we zijn er gek op. Naar Griekenland, met de kids naar Frankrijk, met de dakkoffer op een Ford Mustang Mach-E of met de motor naar Singapore. Lekker de auto volladen, een route uitstippelen en gaan en staan, waar en wanneer jij maar wilt. En bij een perfecte roadtrip, hoort ook een goede auto. We maakten kennis met de compleet nieuwe Ford Kuga PHEV en namen hem mee naar Oostenrijk. De vorige Kuga PHEV namen we eerder niet één keer, maar zelfs twee keer mee op roadtrip. We wisten dus aardig goed hoe de auto eerder voelde en wat voor veranderingen doorgevoerd werden. We voelden deze zuinige, snelle en ruime machine opnieuw aan de tand. Uiteraard in de sportieve ST-line, om een mooi statement te maken op locatie.
De alleskunner genaamd Ford Kuga PHEV
Bij het aanschouwen van de compleet vernieuwde Ford Kuga PHEV ST-Line, weet je meteen dat je een lekkere auto hebt. De vorige versie kregen we mee in de flitsende rode kleur, maar de 2024 versie maakt ook echt een statement in wit. Een mooie kleur geeft de bolide meteen wat meer power, waardoor hij ook heerlijk fotogeniek is. Het lekkere aan de Ford Kuga PHEV is vooral dat hij veel bagageruimte heeft. Indien je de vijf stoelen laat staan, heb je ruim 530 liter aan bagageruimte. Het toffe is ook dat de bagageruimte flexibel is. Dus wel je wat meer beenruimte, dan schuif je de achterbank eenvoudig naar achteren. Liever iets meer bagageruimte? Dan kan de bank eenvoudig plat of iets naar voren.
Power-up met de nieuwe Ford Kuga PHEV
Een auto van het formaat Ford Kuga PHEV, moet natuurlijk ook lekker aangedreven worden. De nieuwe zuinige Plug-in Hybride (PHEV) variant heeft een 2,5 liter viercilinder motor in het vooronder. De benzinemotor én elektromotor leveren samen 243 pk (178 kW). En daar kan je op de Duitse Autobahn heerlijk mee op de linkerbaan knallen en ben je in 7,3 seconden van 0 naar 100 km/h. Maar het grote voordeel is dat je met de nieuwe Ford Kuga PHEV met een volle accu van 14,4 kWh tot 69 kilometer ver komt. Zo heb je dus het beste van twee werelden. Lekker doorrijden, maar toch zuinig. Of in de buurt altijd volledig elektrisch en binnen 3,5 uur weer helemaal opgeladen.
De nieuwe Ford Kuga PHEV is vooral meer
De 2024 Ford Kuga PHEV is naast een elegante facelift, zoveel meer. De auto heeft meer vermogen gekregen en mag daardoor ook meer trekken. Je mag tot wel 2.100 kilogram trekken, dus mensen met de grotere caravans of boottrailers kunnen er heerlijk mee over de bergpassen. Daarnaast is de auto ook echt meer tech en van deze tijd. Slimme integraties met Apple Carplay maken het rijden écht tot een feestje.
Make sure you have some options
Kleding maken de man, opties maken de auto. En zo ook bij de Ford Kuga PHEV. Wij reden de al standaard vrij goed uitgeruste ST-Line X. Dus tijdens een ritje zitten jij en je roadtrip-buddies geramd. De heerlijke Bang & Olufsen sound laat met 9 speakers en één subwoofer werkelijk niets te wensen over. En om jouw favoriete nummer te selecteren of om mee te navigeren, zit er in het midden een ruim 13.2 inch SYNC 4-infotainment scherm. Helemaal draadloos compatible met Apple Carplay en Android Auto én altijd verbonden met een 5G-modem – je herkent hem aan de dubbele vin op het dak. Binnen enkele swipes heb je de Ford Kuga PHEV volledig omgetoverd tot jouw werkterrein. Wij reden ook met wat extra opties zoals 19″ lichtmetalen velgen, winterpack en technology pack.
It’s all about the details
Standaard heeft de Ford Kuga PHEV ST-Line X een set hele dikke 18 inch velgen. Tel daar een prachtige dubbele uitlaat, brute grille en strakke lijnen bij op en je hebt een parel voor de ogen. Persoonlijk vind ik de nieuwe koplampen – met ledstrip over de hele grille – echt een vooruitgang ten opzichte van de vorige versie echt heel dik. Daarnaast gaat het ook zeker om de binnenkant. Lekker zittend op de comfortabele stoelen, wordt het autorijden je steeds makkelijker gemaakt. Uiteraard rijd je met een automaat, maar er is meer. Dynamische koplampen, BLIS, intelligent adaptive cruise control, parkeersensoren en 360 graden camera, head-up display en traffic sign recognition om maar iets te noemen. Wijzelf waren uiteraard helemaal weg van het draadloos opladen van jouw telefoon, de standaard ingebouwde draadloze Apple CarPlay en de kofferbak die je met een beenbeweging open én dicht kan doen.
Extra details
Extra tof is het slimmere navigatiesysteem in de nieuwe Ford Kuga PHEV. De auto weet zo of je bepaalde Green Zones inrijdt en schakelt dan automatisch over op volledig elektrisch rijden. Heb je een aanhanger gekoppeld, dan zal de Ford navigatie een trekvriendelijke route kiezen. Dus vaarwel krappe bochten, lage doorgangen en andere gevaarlijke wegen. Verder zijn de dynamische koplampen een verademing. De auto herkent automatisch bochten en tegenliggers, waardoor de verlichting zich aanpast en de weg optimaal voor je verlicht.
ST-Line X of Active X
Wil je iets minder sportief maar wil je toch wat extra, dan is de Ford Kuga PHEV Active X de perfecte match voor jou. Eveneens 18″ lichtmetalen velgen, maar iets minder sportief ogende. Je krijgt er ook nog iets meer chrome bij en net iets minder sportieve stoelen. Daarnaast kan je heel eenvoudig de kofferbak openen met een voetbeweging. Super handig als je jouw handen vol hebt met bagage.
Lekker stekkeren
Dankzij het intelligente systeem in de Ford Kuga PHEV, rijd je vrij zuinig voor een grote auto. Aan het eind van onze roadtrip stond de kilometerteller op 2700 kilometer. En gemiddeld hebben we deze periode 1 liter op 18,5 kilometer gereden. Niet slecht voor een auto van ruim 1850 kilogram. En het grote voordeel van de nieuwe Ford Kuga PHEV is het intelligente hybride-systeem. De auto laadt ook continu tijdens het rijden goed op. We hebben tijdens onze trip de Kuga maar vijf keer volledig volgeladen. De rest deed hij zelf op snelwegen of bij het naar beneden rijden van een berg. Zo rijd je dus voordelig en heerlijk soepel.
Ford Kuga PHEV rijtest oordeel
Met de Ford Kuga PHEV heb je een hele lekkere reismetgezel. Dankzij de enorme ruimte, de heerlijke luxe en de grote bagageruimte is dit een auto die gemaakt is voor mensen die graag ruimte willen. Ideaal voor gezinnen met kids. En daarnaast ook perfect om over een paar bergpassen te rijden, zonder compromissen te maken over welke bagage er wel of niet mee mag. Gemaakt dus voor mensen die willen skiën én snowboarden op een wintersport, of juist willen mountainbiken, suppen én willen hiken in de zomer. Zoveel ruimte is er namelijk. Er hangt wel een prijskaartje aan. De instapprijs voor de plug-in hybride variant begint de prijs vanaf € 39.350. De nieuwe Ford Kuga PHEV ST-Line X in Frozen White die wij meehadden, staat voor ruim € 44.995 op jouw oprit. De extra opties die op onze nieuwe Kuga zaten, buiten beschouwing gelaten.
Nog even vergelijken
Benieuwd hoe de vorige Ford Kuga PHEV modellen eruit zien? Hieronder kan je nog even smullen van onze eerdere beelden en ze vergelijken met elkaar.