Met een elektrische auto op vakantie naar het buitenland? Zo pak je het aan

door

We roadtrippen er weer flink op los deze tijden. Een roadtrip geeft je een heerlijk gevoel van vrijheid en jouw eigen plan kunnen trekken. Lekker naar de camping of vakantiebestemming in de zomer, een weekendje weg in de tussenseizoenen of misschien wel gewoon op wintersport in de wintermaanden. Toch zien we steeds meer een volledig elektrische auto op vakantie naar het buitenland rijden. We namen de proef op de som en nemen je mee in onze ervaringen en tips.

Met een elektrische auto op vakantie naar het buitenland

Op vakantie gaan met de auto is grotendeels ook een mindset. Er zijn uiteraard verschillende typen rijders. De een wil zo hard en snel mogelijk doorrijden, waarbij een tank- en plasstop wel lijkt op een pitstop van de formule 1. Dat kan, maar of je er meer ontspannen van op jouw bestemming door aankomt, is de vraag. En uiteraard zijn er ook vakantiegangers die lekker rustig en ontspannen naar hun bestemming rijden. Niet te hard rijden, lekker de tijd nemen voor koffie en wat te eten en als het te ver is, dan nog even lekker een hotelletje onderweg. En de rest van de rijders zit waarschijnlijk tussen deze twee groepen in. Maar blijven deze groepen wel intact als je met een elektrische auto op vakantie naar het buitenland gaat?

Elektrische auto vakantie buitenland laden

Hoe werkt het om met een elektrische auto op vakantie naar het buitenland te gaan?

Menig automobilisten die op een fossiele brandstof rijden, kunnen zich het vaak nog niet voorstellen hoe het is om met een elektrische auto op vakantie naar het buitenland te gaan. Deze groep is immers gewend om van tankstation naar tankstation te rijden en eigenlijk altijd en overal de auto wel weer even vol te gooien. Met een elektrische auto en de laadinfrastructuur van dit moment zit dat er op weg naar vakantie nog even niet in. Daarom is het vooral belangrijk om jezelf goed voor te bereiden. Al moet je dat natuurlijk altijd goed doen als je met de auto op vakantie gaat. Check bijvoorbeeld onze wintersport autopaklijst of de leukste spelletjes voor in de auto.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Niet elke elektrische auto is hetzelfde en daardoor zal jouw voorbereiding op een vakantie naar het buitenland net iets anders kunnen zijn. Weet daarom dus vooraf goed met welke auto je op pad gaat, hoe groot het accupakket is, wat de actieradius ongeveer is, hoe snel je kan laden en welke laadpas je hebt. We namen de proef op de som met de volledig elektrische Ford Mustang Mach-E GT. De actieradius van ons model is 500 kilometer en dus echt zeer royaal. In theorie zou je dan met één keer laden in onze bestemming in Oberösterreich kunnen zijn. Maar er zijn nogal wat variabelen, dus meestal ga je dan voor twee of drie keer laden. Met snelladen kan je namelijk in 10 minuten weer 100 kilometer verder rijden. Het is interessant om een beetje te spelen met laadmogelijkheden, want de 20% laden van de accu kost altijd veel meer tijd dan de rest tussen de 10 en 80%. Probeer daarom voornamelijk tussen de 30 en 60% te laden om het maximale eruit te halen. Op vakantie met een elektrische auto is dus ook wel echt een beetje een sport die je moet leren spelen.

Feiten om rekening mee te houden

Reken altijd met ongeveer 80% van de opgegeven actieradius. Zo stel je jezelf in op een niet te grote afstand en heb je meer tijd om een laadpaal te vinden. Daarnaast werkt snelladen meestal maar tot 80% van jouw accucapaciteit en daarna laadt de auto langzamer op. Een ander puntje om rekening mee te houden is de snelheid waarmee je rijdt. Even lekker met jouw elektrische auto naar vakantie op de Autobahn vlammen zit er niet echt in. Vaak ben je met een elektrische auto sneller op jouw vakantie bestemming als je minder hard rijdt en daardoor minder hoeft te laden. Met hogere snelheden gaat de accu veel sneller leeg en sta je langer te laden.

Elektrische auto vakantie buitenland opladen laadpaal

Werkt mijn laadpas in het buitenland?

Dit is wellicht wel een van de meest relevante vragen die je jezelf moet afvragen als je met jouw elektrische auto naar het buitenland op vakantie wil gaan. Misschien kan jouw auto wel op één acculading naar Parijs rijden, maar als je niet meer terug kan rijden omdat je laadpas het in het buitenland niet doet, is toch knap vervelend. Check dus vooral goed welke laadpas je hebt en waar je (tegen welke kosten) je allemaal in het buitenland kan laden. Bij snellaadstations is het erg fijn om bijvoorbeeld te checken op Fastned, Ionity, Allego en misschien nog wat lokale snelladers. Je laadpas kan nog een 95% dekking hebben, als je alleen maar bij de 5% komt waar het niet werkt, heb je er nog niets aan. Een extra tip kan het hebben van een extra laadpas (van een andere aanbieder) zijn. Zo weet je bijna zeker dat je op meer plekken kan laden.

Rij op de navigatie

In de Ford Mustang Mach-E GT kwamen we er al snel achter dat het voornamelijk handig is om de ingebouwde navigatie van de auto te gebruiken. Deze praat namelijk met de auto en kan dus anticiperen op de actieradius, het weer en alle andere omstandigheden. Je zet de navigatie dus op jouw bestemming en het navigatiesysteem berekent automatisch waar je tussendoor kan laden. Dit is uiteraard een mogelijkheid, want als jij al eerder wil stoppen en daar de auto weer oplaadt, berekent het systeem automatisch weer een andere laadmogelijkheid iets verderop. Op deze manier is een vakantie met een elektrische auto eigenlijk een stuk relaxter dan je vooraf had verwacht.

Rij freestyle

Een andere optie om met jouw elektrische auto naar het buitenland op vakantie te gaan is de freestyle manier. Zie het een beetje als een normale auto, waarmee je gaat tanken als het jou uitkomt. Over 5 kilometer een tankstation of zullen we de volgende pakken? Uiteraard is dat ook mogelijk als je met een elektrische auto op vakantie gaat. Het enige nadeel is dat je niet zeker weet of je jouw elektrische auto op kan laden tijdens jouw ritje op vakantie. Misschien is de laadpaal wel langzaam, bezet, defect of werkt jouw laadpas niet. Allemaal variabelen die bij een litertje diesel of Euro 95 nauwelijks meespelen.

Laadstress voorkomen is essentieel als je met een elektrische auto op vakantie gaat

Daarom kan freestyle rijden wel, maar is het niet altijd even praktisch. Daarom is het goed om vooraf te weten waar jouw laadpas wordt geaccepteerd en dat je jouw route in bijvoorbeeld Google Maps uitstippelt. In de Ford Mustang Mach-E GT is er automatisch ook een CarPlay koppeling, waardoor je ook lekker kan navigeren op Google Maps. Het nadeel is dat dit niet met de auto praat en je zo geen aanbevolen laadmogelijkheden krijgt. De bijrijder kan dan tijdens te rit even checken waar je kan laden. Een voordeel in Google Maps is dat je realtime kan zien welke laadpalen er zijn en welke er vrij zijn. Zo weet je dus precies of dat je kan snelladen of je iets langer stil moet staan.

Laat het niet op de laatste 50 kilometer aankomen

Rijdt de elektrische auto maar al te lekker op jouw vakantie en wil je maar niet stoppen in het buitenland om even te laden en de benen te strekken? Dat kan, maar echt verstandig is het niet. Laat de actieradius daarom niet de 50 kilometer aantikken. Mocht een laadpaal het niet doen of erg langzaam zijn, dan zijn er maar weinig alternatieven. In de meeste westerse landen kom je er dan misschien nog mee weg door van de snelweg te gaan en een laadpaal in een dorpje te zoeken. Maar als die laadpaal bijvoorbeeld maar 4 KWh laadt en jouw accu is 80 KWh, dan sta je dus 20 uur te laden voor een volle accu. Uiteraard heb je geen volle accu nodig om weer verder te rijden, maar een tip is om áltijd bij een snellader de auto op te laden tijdens de reis zelf. Bij jouw accommodatie is het uiteraard een minder groot probleem en is het prima om wat langer te wachten of er een nachtje over te slapen.

Jouw elektrische auto opladen op jouw vakantie bestemming

Steeds meer accommodaties, hotels en campings hebben laadvoorzieningen voor mensen die op vakantie met een elektrische auto gaan. Check vooraf dus even of jouw vakantiebestemming zoiets heeft of dat er een laadpaal in de buurt zit. Vooral ook even fijn om te weten wat voor laadpaal er (in de buurt) is. Mocht je de volgende dag weer door willen rijden, dan is het fijn als jouw accu daar ook klaar voor is. En nu er steeds meer mensen met een elektrische auto naar het buitenland op vakantie gaan, is het wel zo netjes om niet te laadpaalkleven. Haal jouw auto dus van de laadpaal als de auto volgeladen is. Dan kan de ander er ook nog mee weg.

Elektrische auto vakantie buitenland opladen bij bestemming

Laadkabels mee op vakantie?

Bij de meeste auto’s krijg je standaard één of twee laadkabels meegeleverd. Één om via een stopcontact op te laden en één om bij een laadpaal te laden. Je denkt misschien thuis dat het niet nodig is om mee te nemen en dat je wat ruimte kan besparen. Een grote tip is om beide kabels wel altijd mee te nemen als je met jouw elektrische auto op vakantie gaat. Je weet namelijk maar nooit op wat voor plek je komt te staan. En hoeveel ruimte nemen de kabels nu daadwerkelijk in?

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.