Een echte introductie behoeft de Toyota Land Cruiser niet meer. De koning van de off-road heeft zijn strepen immers aardig verdiend. Geen berg te hoog en geen water te diep. Het is daarom ook niet vreemd dat de Land Cruiser een van de meest voorkomende auto’s is in onder andere Australië, Afrika en Zuid-Amerika.
Toyota Land Cruiser
Sinds midden jaren 50 zien we deze beesten van machines door de wereld gaan. Ruig terrein, over de snelweg, flinke aanhangers, in de binnensteden, overal zie je ze voorbij rijden met een liefhebber achter het stuur. En dat het altijd liefhebbers zijn, zie je aan alles. De ene Toyota Land Cruiser is nog uitgebreider dan de ander. Snorkels, roofracks, daktenten, LED-spots en noem het maar op. Mocht je een betrouwbare auto zoeken die het ruige werk altijd de baas is, dan hoef je niet verder te zoeken dan de Toyota Land Cruiser.
Krachtpatser
In Nederland kan je de Toyota Land Cruiser alleen nog maar krijgen met een 2.8 liter viercilinder diesel. Is dat jammer? Ja en nee. De viercilinder doet het prima in deze. Met 177pk en 450nm brengt dit beestje je eigenlijk overal waar je naartoe moet. Waarschijnlijk doe je sowieso niet aan stoplichtsprintjes als je aan deze auto denkt en rij je graag diesel. Rij je toch liever een benzine variant? Shop dan in Amerika en ga voor de 5.7 liter V8. Gastankje erin en niemand maakt je wat.
Beste van twee werelden
Wij rijden in de meest luxe Toyota Land Cruiser die je momenteel in Nederland kan kopen. Schrik niet, want de 7-persoons Executive kost je minimaal €112k. Maar daar krijg je wel alle opties voor terug. Luxe terreinrijden bestaat. Jouw Toyota Land Cruiser baggert overal doorheen, terwijl jij lekker geniet van de stoelverkoeling. En achterin genieten ze van de laatste Netflix-series op een 9 inch scherm. En is het terrein net wat te ruig, dan zet je hem op crawl mode en kom je werkelijk overal bovenop. Eenmaal weer op de weg, dan zorgt het adaptieve luchtveringsysteem ervoor dat je heerlijk over de weg zweeft. En als kers op de taart zit er een koelbox onder de armsteun.
King of the mountain
Hoewel we helaas niet het ruige offroad werk zijn aangegaan, hebben we de Toyota Land Cruiser wel uitgebreid getest in de Franse bergen. Uiteraard is het geen sportwagen die alle bochten vlijmscherp neemt, maar wat verwacht je ook van een auto van ongeveer 2300kg. Gelukkig brengt hij je wel heel comfortabel bovenop elke top. Een zwaardere motor zou lekker zijn, maar de viercilinder die prima zijn werk. In de nacht heb je werkelijk heel de berg verlicht en is geen enkele bocht meer te missen. En heb je last van hooikoorts, dan is de pollenfilter een uitkomst voor je.
Vinkjes
In de meest luxe versie van de Toyota Land Cruiser krijg je werkelijk alles. Een 230 volt aansluiting om alle apparaten te gebruiken, instap- deur- en voetverlichting, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, ladderchassis, adaptive cruise control, een koelbox en noem het maar op. Je kan dus zeker wel stellen dat je dit in combinatie met de zee van ruimte de koning van de vakantie bent. Daar tik je in ons geval dan wel bijna €120k voor af. Is dat je net iets te gortig, dan is de instapversie de jouwe voor een ruime €76k.