De nieuwe Land Rover Defender 90 P400 is het summum van 4×4

door

Liefhebbers van de originele Defender waren vrij sceptisch in het begin, want dé Land Rover Defender heeft een nieuw jasje. En niet zomaar een, want eigenlijk is alleen de naam hetzelfde gebleven. Feitelijk is er hetzelfde gebeurd met andere merken en modellen zoals de Fiat 500, Volkswagen Beetle, Mini, Ford GT, Nissan GT-R, Mazda MX-5 en Toyota Supra. In het lijstje van the return of the legends staat nu ook de Britse Defender met een complete remake. We namen de Land Rover Defender 90 P400 mee op en van het pad om hem even grondig aan de tand te voelen.

De nieuwe Land Rover Defender 90 P400

De nieuwe Defender heeft alle stijlelementen van de iconische Defender overgenomen, maar toch zeer modern. De eerste makers van de Defender zullen zich dus niet zo snel omdraaien in hun graf. Sterker nog, ze zullen verbaasd zijn over waar de nieuwe Land Rover Defender 90 P400 toe in staat is. Want zeg nu eerlijk, wanneer lag er voor de laatste keer een zescilinder met 400 PK en 550 Nm af-fabriek in een Defender? Deze brute wagen is zelfs in 6 seconden naar de 100 km/h, waarbij je menig ander automobilist het stof voor de ogen doet opwaaien. Inderdaad 6 seconden. In een Defender. De typische Land Rover Defender quote ‘One Life, Live It’ komt hierbij wel helemaal tot z’n recht.

Land Rover Defender 90 P400 zijkant

De details van de Defender 90 P400

Even terug naar de iconische stijlelementen. De nieuwe Land Rover Defender 90 P400 is trots op het verleden en tevens helemaal future-ready. De stijlelementen zoals het reservewiel achterop, de zijwaarts te openen achterdeur, ovale bovenruiten, ’traanplaten’ op de motorkap en de kop- en achterlichten maken het Defender-plaatje helemaal compleet. Is het een iconische Defender? Misschien nog niet, maar dankzij de zeer verfijnde rijeigenschappen is de Defender 90 P400 een heel eind op weg.

Land Rover Defender 90 P400 traanplaat

Flashback naar vroeger

Tot een tijd geleden waren we als The Hike eigenaar van een iconische Defender 110. Een 2,5 liter vijfcilinder dieselmotor die werkelijk overal over- of doorheen ging. Tijdens een drie maanden durende roadtrip door de Alpen, leer je een auto pas echt kennen. Net zoals bij elke (iconische) auto, krijg je een band met zo’n apparaat. Je maakt samen verhalen en herinneringen. Weet je nog dat we nooit muziek luisterden, omdat we die toch niet konden horen? Of dat we door Italië reden bij 40 graden, maar de motor het nog even 10 graden warmer maakte in de auto. Allemaal dingen die bij de nieuwe Land Rover Defender 90 P400 niet gaan gebeuren, maar of het minder mooie verhalen oplevert, is de vraag. Want je kan ook de nieuwe Defender gewoon helemaal customizen, dus een daktent behoort ook nu gewoon tot de opties.

De paden op

Met de nieuwe Land Rover Defender 90 P400 is op de weg, net zo’n feestje als off-road. Dat was misschien met de iconische Defender wel even anders, maar het nieuwe model is helemaal klaar voor deze eeuw. Lekker vlammen met 190 km/h op de Duitse Autobahn is geen enkel probleem. Het snelle bochtenwerk is niet helemaal zijn ding, maar in een Defender heb je geen haast. Het infotainment-systeem integreert snel en naadloos met jouw moderne leven. Jouw favoriete playlist, radiostation, navigeren en alle overige instellingen zijn gefixt in een handomdraai. De stoelen zitten lekkerder dan jouw relaxfauteuil en kan verwarmen op koude dagen en verkoelen op de hete dagen. En mocht je helemaal tot in de puntjes gaan, dan heeft deze First Edition Defender 90 P400 ook nog een soft panoramisch dak. Lastig voor een daktent, maar wel heel vet voor een safari of gewoon een ritje in de zon.

Land Rover Defender 90 P400 offroad

De lanen in

De nieuwe Defender 90 P400 is groot. Heel groot. Zo groot dat je over élke auto heen kijkt en je letterlijk de king of the road bent. Dat het een grote auto is, geeft een heerlijk gevoel op de weg, maar is vooral nuttig off-road. En deze nieuwe Defender is ook echt de koning van de off-road. Waar je vroeger echt je Defender goed moest kennen, zijn nu de meeste instellingen perfect ingesteld. Automatisch schakelt de nieuwe Defender naar de juiste settings en kruipt de wagen overal over- en doorheen. Of dat nu over sneeuw, mul zand of over rotsen is. En je hoeft zelfs niet meer met de hand de differentiëlen te vergrendelen.

Land Rover Defender 90 P400

Opties en prijzen

De nieuwe Defender heb je in essentie in twee modellen. De 90 en de 110. En dan is elk model onderverdeeld in verschillende uitvoeringen. Zo kent Land Rover de ‘standaard’, S, SE en HSE. Of wat dacht je van de X-Dynamic, XS edition, X en V8. En dan is er ook nog de First Edition waar wij in reden. Verdiep je dus even goed in jouw portemonnee en wat je tof vindt en koop jouw droom-Defender. De Land Rover Defender 90 P400 First Edition waar wij in reden is voor een ruime € 130k van jou. Maar een bedrijfs-Defender 90 heb je al vanaf een ruime € 47k.

Land Rover Defender 90 P400 First Edition
Land Rover Defender 90 P400 Meridian
Land Rover Defender 90 P400 Soft Top

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.