Eind november was het weer raak: BLACK FRIDAY. Het moment van het jaar waarop bedrijven alles uit de kast trekken om ons zoveel mogelijk spullen te laten kopen. Spullen die we vaak helemaal niet nodig hebben, maar wel een grote impact hebben op het milieu. Gelukkig zijn er steeds meer outdoor bedrijven die hier niet langer aan meedoen. Haglöfs sloot bijvoorbeeld de winkels en Bever bood gratis kledingreparatie en onderhoud. De boodschap? Consuminderen: minder nieuwe spullen en meer doen met wat we al hebben.
Consuminderen als één van de klimaatklappers
Milieu Centraal heeft een handig overzicht gemaakt voor mensen die effectief hun impact op het milieu willen verkleinen. Want, waar moet je beginnen? Volgens Milieu Centraal zijn er zes dingen die echt zoden aan de dijk zetten. Naast minder vliegen en minder vlees eten is ook consuminderen één van deze zogeheten klimaatklappers. Nieuwe spullen zijn namelijk goed voor maar liefst 11 procent van onze CO2 uitstoot. Dit komt omdat het behoorlijk wat (fossiele) energie kost om al deze spullen te produceren.
Impact van spullen op mens en natuur
Naast CO2 uitstoot heeft de productie van spullen, waaronder kleding, helaas een grote negatieve impact op mens, dier en natuur. Outdoorkleding is vaak gemaakt van synthetische stof. In feite is dit plastic gemaakt van aardolie wat de nodige uitstoot met zich meebrengt. Daarnaast komen er bij het wassen plastic microvezels vrij die in de natuur terechtkomen en impact hebben op ecosystemen. Bij het produceren van kleding worden veel chemicaliën gebruikt, om bijvoorbeeld te verven of kleding waterdicht te maken. Helaas worden deze chemicaliën nog regelmatig in de natuur geloosd wat leidt tot gigantische milieuschade. Daar komt bij dat de medewerkers in de fabrieken vaak onbeschermd hun werk moeten doen en daarbij ernstige gezondheidsschade oplopen. Ook verdienen deze mensen vaak veel te weinig om van te kunnen leven.
Steeds een stukje duurzamer
Gelukkig dringt het bij steeds meer producenten en consumenten door dat dit zo niet langer kan. Daarbij komt er steeds meer aandacht voor duurzaamheid en mensenrechten. Wel is belangrijk om te beseffen dat hoe duurzaam bepaalde producten ook zijn, niks is opgewassen tegen onze massaconsumptie. Daarom moeten we niet alleen producten verduurzamen maar ook kijken naar nieuwe manieren van gebruik. Het delen van spullen via deelplatforms is een manier om dit te doen. Door efficiënter om te gaan met de spullen die we al hebben zijn er minder nieuwe producten nodig en verkleinen we onze impact op mens en milieu. Dat is waarom ik onlangs GearShare.nl ben begonnen.
Outdooruitrusting delen via GearShare.nl
GearShare.nl is hét deelplatform voor outdoor uitrusting. Het is een platform zonder winstoogmerk en is opgericht vóór en dóór avonturiers. Waarschijnlijk ben jij – net als ik – trots op je outdoor spullen en wil je dat hier zorgvuldig mee wordt omgegaan. Tegelijkertijd vind je het zonde dat ze grotendeels in de kast liggen te wachten op het volgende avontuur. Met dit platform wil ik het delen van outdoor materialen eenvoudiger en vertrouwder maken. Via GearShare.nl verdien je wat terug wanneer je de spullen niet gebruikt, hoeft een mede-avonturier niet alles nieuw te kopen, en doen je spullen waar ze voor gemaakt zijn. Win-win voor planeet en portemonnee. Minder spullen maar meer avonturen. Een mooie manier van consuminderen.