Credits: Barbara Alcada

Besteed je geld aan ervaringen en niet aan spullen

door

Eindelijk, je salaris is binnen. De hoogste tijd om het allemaal op te brassen. Maar waar geef jij je zuur verdiende knaken aan uit? Wandelschoenen, kleding, smartwatches of misschien etentjes? Wetenschappers hebben uitgezocht waar je jouw geld aan zou moeten uitgeven om gelukkig te worden. En het is verrassend simpel: besteed je geld aan ervaringen!

Besteed je geld aan ervaringen

Zwoegen voor elke euro

Het einde van de maand is weer aangebroken, je salaris komt binnen en direct wordt er vanalles afgeschreven. Je hypotheek, de kosten voor je auto en de zorg-, reis en annuleringsverzekering zijn onder andere enorm duur. Dat kleine beetje van je zuur verdiende centen dat nog over blijft, kun je dus maar beter wijselijk uitgeven. Maar waaraan? Geef jij je geld graag uit aan kleding? Spaar je liever voor de auto van je dromen? Of ga je juist liever lekker vaak op vakantie?

De hebzucht speelt ons parten

Dr. Thomas Gilovich heeft zichzelf de afgelopen 20 jaar van zijn leven bezig gehouden met dit onderwerp. De conclusie van dit onderzoek was redelijk rechttoe rechtaan. Mensen worden gelukkig van ervaringen, niet van spullen.

De reden waarom mensen niet gelukkig worden van spullen is trouwens verrassend simpel. Als je iets nieuws koopt, stel een paar schoenen, ben je daar de eerste weken heel blij mee. Maar als dat eerste vlekje of vuiltje erop komt, is de lol er wel weer vanaf. Kortom, het plezier van spullen vergaat heel erg snel.

Er zijn 3 redenen waarom het plezier van je nieuwe spullen zo snel vergaat. De eerste reden is dat de standaard die we aan onze spullen geven steeds omhoog gaat. Het moet alsmaar duurder en beter. De tweede reden is wat eerst nieuw en high-end was, nu de standaard is. Denk maar eens aan de ontwikkeling van de telefoons en de daarbij horende prijzen. Er zijn enorm weinig mensen nog tevreden met een Nokia 3310. De derde reden is dat we heel blij zijn met onze spullen tot we iemand anders zien, een vriend bijvoorbeeld, die dan toch weer net iets beters heeft.

Credits: Sharon McCutcheon

Waar komt de kracht van ervaringen vandaan?

Een van de redenen waarom ervaringen zo veel sterker zijn dan spullen, is het feit dat ervaringen onderdeel worden van onze identiteit. Onze identiteit bestaat niet uit wat we hebben, maar uit wat we hebben gezien en hebben meegemaakt in ons leven. Een Mercedes kopen verandert niet wie we zijn, 3 weken hiken in de Andes gaat dit bijvoorbeeld wel doen.

Ergens zin in hebben maakt ook een erg groot verschil volgens Dr. Gilovich. Het zin hebben om een bepaald artikel te kopen leidt tot ongeduldigheid en het daarbij maken van overhaaste beslissingen. Het zin hebben in een ervaring, een vakantie of speciale dag, leidt tot een verhoogd gevoel van geluk als de ervaring daadwerkelijk daar is. Kortom: Besteed je geld aan ervaringen.

Credits: Anton Repponen

Ervaringen zijn enorm vluchtig

Iedereen heeft wel eens wat gekocht waarvan je achteraf dacht: “hmm dit is niet zo chill als ik dacht dat het zou zijn”. En je kan het in veel gevallen niet meer terug brengen, want je hebt het al gebruikt. Uiteindelijk word je er elke keer aan herinnerd als je het product gebruikt.

Dit doen we niet met gebeurtenissen, want deze zijn vluchtig. Wat we hier eigenlijk mee bedoelen is dat ervaringen maar relatief kort duren. Juist dat vluchtige maakt het dat we ervaringen zo bijzonder vinden en dat ze zo lang in onze gedachten blijven. Sterker nog, de waarde van een ervaring heeft de neiging om te stijgen naarmate deze ouder wordt.

Boek heel snel die vakantie

Hoewel de uitkomst van dit onderzoek dus redelijk eenvoudig lijkt, zitten er veel verschillende elementen in die de uitleg een stuk lastiger maken. Als het aan ons ligt boek je nu dus heel snel die volgende vakantie en laat dat nieuwe autootje dus nog even op zich wachten. Dus hop, naar Canada, Oman of lekker dichtbij op micro-avontuur.

Credits: Saksham Gangwar

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.