Auto rijden in de bergen is een avontuur op zich. Steile hellingen, scherpe bochten en af en toe een tegenligger die nét wat te enthousiast de hoek om komt. Spannend dus, maar ook iets waar je auto hard moet werken. En je wilt natuurlijk niet halverwege met pech langs de weg staan of ineens een lege portemonnee hebben door het hoge brandstofverbruik. Met een beetje slim rijgedrag kom je een heel eind. En geloof het of niet, het is helemaal niet zo ingewikkeld.

Zorg dat je auto en verzekering op orde zijn
Voordat je überhaupt de bergen in trekt, is het handig om even te checken of je auto er wel klaar voor is. Even langs de garage gaan kan je onderweg een hoop ellende besparen. Geef je auto wat liefde met een APK, beurt en misschien wel wat nieuwe banden en remblokken. En kijk meteen even naar de ANWB en je verzekering. Want als er onderweg iets misgaat, wil je niet eindeloos in een bergdorp wachten op hulp. Gelukkig kun je tegenwoordig makkelijk online verzekeraars vergelijken. Vergelijk hier welke verzekering goed en betaalbaar is en welke dekking ze bieden in het buitenland. Wel zo prettig.
Luister naar je motor
In Nederland is het vaak zuinig om laag in de toeren te rijden, maar in de bergen werkt dat net even anders. Je motor heeft kracht nodig om omhoog te komen. Blijf je te lang in een lage versnelling hangen, dan raakt de motor overbelast. Geen goed idee. Dus schakel op tijd terug en geef je auto wat ruimte om te ademen, vooral als het een wat ouder beestje is. Rijd je elektrisch? Houd er dan rekening mee dat je actieradius flink daalt in de bergen. Klimmen kost nu eenmaal veel meer energie dan gewoon rechtuit rijden.
Rem niet alles kapot
Bergaf is een ander verhaal. Het is heel verleidelijk om de hele tijd op de rem te hangen, maar dat is vragen om problemen. Remmen kunnen oververhit raken en dan kunnen ze hun werk niet meer goed doen, met alle gevolgen van dien. Beter is het om terug te schakelen en de motor het werk te laten doen. Zo houd je controle zonder je remmen te slopen. Maar overdrijf het niet, want een te warme motor is ook geen pretje. Een lekke koppakking halverwege de berg? Dat wil je écht niet meemaken. Mocht het tóch misgaan, dan is het wel zo fijn als je weet dat je hulp kunt inschakelen.

Laat de koppeling met rust
Een berg afrijden terwijl je de koppeling indrukt of in neutraal rijdt? Dat lijkt misschien handig, maar is juist best gevaarlijk. Je auto wordt er onvoorspelbaar van en goed remmen wordt lastig. Beter is om gewoon in een lage versnelling te blijven. Zo heb je meer grip en hou je controle, precies wat je nodig hebt op een helling.
Voorrang in de bergen werkt net even anders
Kom je een tegenligger tegen op een smalle weg, dan kan dat best spannend zijn. Meestal geldt dat degene die omhoog rijdt voorrang heeft, want opnieuw op gang komen op een helling is geen pretje. Maar soms is het gewoon handiger als jij even stopt, zeker als je makkelijk aan de kant kunt. Gewoon een beetje logisch nadenken en niet koppig vasthouden aan regels. Iedereen blij.
Slim parkeren op een helling
Je auto achterlaten op een helling vraagt om iets meer aandacht. Zet ‘m in de eerste versnelling en draai je voorwielen richting de bergwand of juist de berm, afhankelijk van hoe je staat. En als je echt zeker wilt zijn, leg je gewoon even een steen achter de wielen. Zo voorkom je dat je auto onbedoeld gaat rollen.

Check je banden
In de bergen draait alles om grip. Je wilt geen gladde bandjes als je ineens moet remmen op een nat of besneeuwd weggetje. Controleer dus of je banden genoeg profiel hebben en of de spanning klopt. En neem een reserveband mee. Kost je misschien een paar kilo bagageruimte, maar het is een stuk fijner dan vaststaan in een haarspeldbocht.