IRONMAN 70.3 in Luxemburg | Mijn raceverslag en voorbereidingen

door

IRONMAN (IM) is een van de bekendste, misschien wel bekendste triatlonorganisaties ter wereld. Ze organiseren tientallen events in elk continent, in 3 verschillende race types. De 5150 triatlon series, de 70.3 en de hele IRONMAN. Elke IM is anders en heeft zijn eigen charmes en unieke kenmerken. Zo staat de IM Lanzarote bijvoorbeeld bekend als een van de zwaarste edities, met meer dan 2.500 hoogtemeters. Het event waar ik aan deelnam ging niet alleen door Luxemburg, maar ook door Duitsland en Frankrijk. Hoe ik dit internationale sportevent ervaarde? Ik vertel je alles over IRONMAN Luxemburg 70.3 in 2024.

LUXEMBOURG, LUXEMBOURG - JUNE 30: Athletes are seen during the swim leg at the IRONMAN 70.3 Luxembourg on June 30, 2024 in Luxembourg, Luxembourg. (Photo by Alexander Koerner/Getty Images for Ironman)

Alles over IRONMAN

De geschiedenis van de IRONMAN

Het verhaal van IRONMAN begon in 1978 toen Judy en John Collins de eerste Hawaiian IRONMAN triatlon organiseerden, geรฏnspireerd door hun deelname aan eerdere triatlons. Het evenement groeide snel uit tot een wereldwijd fenomeen en nu 46 jaar verder is IRONMAN ’s werelds bekendste organisatie van triatlons en worden er tientallen evenementen over de hele wereld georganiseerd.

IRONMAN Afstanden

Als je met een IRONMAN mee wilt doen hoef je niet bang te zijn dat je direct moet gaan voor het รฉchte werk; de Long Distance van 140,6 mijl (226 km), want IRONMAN biedt ook de mogelijkheid om voor een Olympic Distance of een 70.3 te gaan. De laatstgenoemde leek mij, Robin, een mooie uitdaging, omdat ik nog niet zo lang fiets en zwem. De afstanden voor de 3 soorten races zijn:

5150 triatlon series

• Zwemmen: 1,5 kilometer (0,93 mijl)
  • Fietsen: 40 kilometer (24,85 mijl)
  • Hardlopen: 10 kilometer (6,2 mijl)

IRONMAN 70.3

• Zwemmen: 1,9 kilometer (1,2 mijl)
  • Fietsen: 90 kilometer (56 mijl)
  • Hardlopen: 21,1 kilometer (13,1 mijl, halve marathon)

IRONMAN

• Zwemmen: 3,86 kilometer (2,4 mijl)
  • Fietsen: 180,25 kilometer (112 mijl)
  • Hardlopen: 42,2 kilometer (26,2 mijl, marathon)

IRONMAN 70.3 Luxemburg Remich-Region Moselle

Meedoen met de IRONMAN 70.3 Luxemburg is een unieke ervaring dankzij de prachtige omgeving van Remich. Allereerst zwem je door de Duitse Moezel, fiets je door het heuvelachtige landschap en de wijngaarden van Luxemburg en Frankrijk, en sluit je af met het hardlopen door het stadje Remich.

LUXEMBOURG, LUXEMBOURG - JUNE 30: Athletes are seen during the bike leg at the IRONMAN 70.3 Luxemburg on June 30, 2024 in Luxembourg, Luxembourg. (Photo by Alexander Koerner/Getty Images for Ironman)

Zwemmen

Bij de start van de race stel je je op, op basis van je verwachte zwemtijd voor de 1.900 meter. Ik ging vrijwel achteraan staan in het vak: 40 – 45 minuten, omdat dit mijn verwachtte tijd voor het zwemmen was. Het was een rolling start, waarbij er steeds een groep van drie deelnemers om de 5 seconden te water ging. Deze aanpak zorgde ervoor dat we elkaar minimaal hinderden tijdens het zwemmen, in tegenstelling tot de drukte die je bij een massastart van een triatlon hebt. Mijn starttijd was uiteindelijk 8:43 in plaats van 8:00 uur, dus het liep nogal uit, maar ik vond het zwemmen tijdens deze IRONMAN nog nooit zo prettig, vanwege de rust in het water.

Het water van de Moezel had een erg aangename temperatuur en het eerste stukje gaat een klein beetje tegen de stroming in, daarna een langer stuk met de stroming mee, waar je eigenlijk nauwelijks wat van merkt, en dan kom je bij de laatste boei aan en weet je dat het nog even duurt voordat je aan het tweede onderdeel mag beginnen. Eenmaal uit het water gelopen, staan daar wat vrijwilligers die je helpen om je wetsuit los te ritsen, zodat je hem al half kan uittrekken. Vanaf hier liep ik op een redelijk tempo naar de transitieruimte voor het langste en het tweede onderdeel; de fietsrit.

Fietsen

Na de transitie reed ik op een, voor mij flink, tempo van 32,5 km/u die eerst kilometers langs de Moezel. Na circa 40 km op een redelijk vlakke weg, werd het tijd voor het echte werk; de hoogtemeters. Omdat ik pas twee maanden op mijn fiets reed en in het vlakke Nederland woon, was dit even nieuw voor me. Al snel schakelde ik naar de lichtste versnelling en ging ik rustig die heuvels op. Deze rit was voor mij een erg bijzondere manier om een stukje van Luxemburg en Frankrijk te zien. Ik genoot dan ook volop dat ik deze IRONMAN in Luxemburg mocht doen.

Na heel wat geklim op heuvels en weer afdalen door typische Luxemburgse dorpjes en wijngaarden, was het na 75 kilometer tijd voor de laatste klim. Daar was ik na ongeveer 800-900 hoogtemeters toch wel erg blij mee. De laatste 15 kilometers gingen namelijk door een stukje van Frankrijk richting het eindpunt in Remich. Ik bedacht me dat ik nu echt bijna klaar was met het tweede onderdeel en was in mijn hoofd al bezig met de run, de halve marathon. Maar eerst snel dat transitievak in voor mijn hardloopschoenen.

Lopen

Last but not least, de halve marathon. Dit onderdeel bestaat uit 3 rondes van 7 kilometer. En dat is ook precies hoe ik het me op zoโ€™n moment voor me zie, want ondertussen zijn we al een dikke 4 uur onderweg. Als ik dan na moet denken over 21.1 kilometer hardlopen, is dat nog een lange weg te gaan. Dus zet ik mijn verstand op nul en loop op een rustig, lang vol te houden, tempo de rondjes en geniet vooral van het gejuich van het publiek.

Robin Jonis in actie tijdens IRONMAN 70.3 in Luxemburg
Credits: Sportograf

Bij elke ronde krijg je een bandje, mocht je de tel kwijtraken. Ook bij dit onderdeel zijn er weer genoeg aid stations met onder andere bars, electrolight, gelletjes, bananen, water en meer. Natuurlijk had ik ook zelf wat meegenomen op de fiets en klaar liggen bij het transitievak, maar ik kan wel zeggen dat er erg goed voor je wordt gezorgd tijdens zoโ€™n IRONMAN.

Na twee ronden besefte ik me dat ik nog maar 7 kilometer hoefde te lopen en probeerde mijn tempo iets te verhogen. Het is fijn dat je overal borden ziet staan met het aantal kilometers dat je op dat moment hebt gelopen, zodat je je tempo daarop aan kan passen. Eenmaal op de 20 kilometer besef ik dat ik naar die eindmeters loop, waar enorm veel mensen staan te juichen, en besluit een laatste sprint in te zetten naar de finish.

Robin Jonis in actie tijdens IRONMAN 70.3 in Luxemburg

Terugkijken op de IM 70.3ย

Of ik dit nog een keer wil doen? Zeker weten! Wat een fantastische ervaring. Het is een goed georganiseerd event en er heerst een geweldige sfeer. Stiekem droom ik al over een IM long distance, want tja, dan ben je natuurlijk pas รฉcht een IRONMAN.

LUXEMBOURG, LUXEMBOURG - JUNE 30: Medals are seen at the IRONMAN 70.3 Luxembourg on June 30, 2024 in Luxembourg, Luxembourg. (Photo by Alexander Koerner/Getty Images for Ironman)

Voorbereiding en transities

Zo’n IM loop je natuurlijk niet vanzelf. Mijn eindtijd van de IRONMAN 70.3 in Luxemburg was net iets meer dan 6 uur. Daar moet je je lichaam op voorbereiden, anders wordt het een gigantische uitputtingsslag voor jezelf. Als voorbereiding op de IM 70.3 heb ik daarom de afgelopen tien weken 5 tot 8 uur per week getraind, waarbij ik gemiddeld 5 tot 10 trainingen deed.

Alle workouts varieerden. De ene dag ging ik voor een duurloop van 1,5 uur en de andere dag voor dubbele trainingen om de transities te oefenen. Een voorbeeld hiervan is een 1.000 meter zwemtraining, gevolgd door een 30 km fietsrit. Door het combineren van trainingen wen je aan het gevoel van de transities, want dit voelde in het begin een beetje vreemd. Ook heb ik aan een 1/8ste en 1/4e triatlon event deelgenomen om te ervaren hoe het is om aan een wedstrijd mee te doen.

Ter plaatse

Om de race zo vloeiend mogelijk te laten verlopen, worden alle deelnemers van IRONMAN Luxemburg op vrijdag of zaterdag voor de race verwacht om zich aan te melden. Tijdens de aanmelding krijg je drie tassen waarin je al je spullen kan stoppen. De blauwe tas is voor je fietsbenodigdheden, de rode voor de hardloopkleding en de witte tas voor de after-race kleding. Dat laatste is bijvoorbeeld een handdoek, warme kleding en douchespullen. Als alles is afgegeven zit er eigenlijk nog maar รฉรฉn ding op, en dat is wachten op de wedstrijddag. Het gaf een gevoel van rust dat alles klaar hing, zodat ik de volgende dag alleen nog maar aan mijn zwemspullen hoefde te denken en om 8.00u aan de Moezel kon gaan staan voor het startsein.

Wat heb je nodig voor een triatlon?

Als je met een triatlon mee wilt doen, mag je een aardige checklist afvinken. Er zijn essentials en items die handig kunnen zijn tijdens de race. Een wetsuit is geen must, maar ik zou het zeker aanraden als de watertemperatuur het toelaat. Boven de 24.5ยฐC mag je geen wetsuit dragen en onder 16ยฐC is het verplicht. Een extra fietsband is ook niet verplicht maar als het aan mij ligt wel een prio, als je een lekke band krijgt mag een buitenstaander je niet helpen en zou dit dus einde race kunnen betekenen. Een fietshelm en goed werkende remmen zijn echter wel een must om te mogen starten.

Deze lijst volgde ik en helpt je bij de voorbereiding zodat je niets vergeet:

Zwemmen

• Trisuit (dit trisuit van Decathlon had ik aan bij alle 3 de onderdelen)
  • Wetsuit
  • Zwembril
  • Badmuts (verstrekt door de organisatie)

• Oordopjes

• Bandenlichters
  • Multitool
  • Fietssokken
  • Zadel- of frametas (voor gereedschap en reservemateriaal)
  • Fietscomputer of horloge
  • Extra fietskleding afhankelijk van de weersverwachting

Hardlopen

• Hardloopschoenen

• Pet of zonneklep
  • Zonnebril (indien gewenst)
  • Sokken

Overige benodigdheden

• Startnummer (verstrekt door de organisatie)
  • Startnummerband
  • Identificatie en verzekering (voor noodgevallen)
  • Handdoek (voor na de race)
  • Droge kleren (om na de race aan te trekken)

Ook handig

• Wisselmat of handdoek (om je spullen overzichtelijk op te leggen)
  • Tassen (voor al je spullen)
  • Extra voeding of drinken
  • Horloge of sportwatch (voor het bijhouden van je tijden)
  • Voedingssupplementen (indien je deze gebruikt)
  • Zonnebrandcrรจme
  • Paracetamol of ibuprofen (indien nodig)

Over de auteur van dit artikel