Sinds de coronatijden wordt er steeds vaker op een andere manier gereisd. Samen met vliegschaamte lijkt een treinreis of epische roadtrip steeds meer voor de hand liggend. De reis naar jouw bestemming toe mag namelijk ook wel een feestje zijn. We gingen richting Oostenrijk om daar nog even de laatste sneeuw van het seizoen mee te pakken. En dat deden we niet zomaar, maar met een gloednieuwe Mazda CX-5.
De Mazda CX-5 is een allemansvriend
De nieuwe Mazda CX-5 kenmerkt zich door een prachtig nieuwe vormgeving en verfijnd lijnenspel. Toegegeven, je valt niet super op in het verkeer met een Mazda CX-5. Je koopt deze auto dan ook niet voor mensen die je nog even nakijken als je voorbij rijdt. Je kan hem uiteraard wel met wat opties net wat meer bijzonder maken. Het belangrijkste van de Mazda CX-5 is eerder de ruimte, het rijcomfort en de heerlijke afwerking die hij heeft. Werkelijk iedereen in de auto zal genieten van een tripje.
Is de Mazda CX-5 de ultieme roadtrip buddy?
Zowel de bestuurder als de passagiers zijn van alle gemakken voorzien. Even de Duitse Autobahn uitspelen is een eitje. Door de ontbrekende turbo kan je wellicht net iets power tekort komen om de koning van de linkerbaan te zijn, maar wie heeft er echt haast op vakantie? Het gaat meer om rijcomfort en daar is vrijwel niets op aan te merken. Heerlijke stoelen, adaptive cruise control en meesturende koplampen zijn misschien niet heel bijzonder meer, maar maken een autorit wel zoveel aangenamer.
Start your engines
Voordat je daadwerkelijk de motor van jouw Mazda CX-5 kan starten, heb je nogal wat opties om uit te kiezen. Allereerst zijn er 6 uitvoeringen die variëren in prijs tussen de grofweg € 36k en € 45k. Bij de diverse uitvoeringen heb je onder andere de keuze uit verschillende velgen, een sportieve of juist luxueuze uitrusting, stoelverwarming, schuif- kanteldak, 360-graden camera en noem het maar op. Vervolgens zijn er zes aandrijflijnen te kiezen, namelijk de benzinevarianten Skyactiv-G 165 en de Skyactiv-G 194 en de dieselvariant Skyactiv-D 184. Waarbij je bij de 165 (pk) variant een 2.0 liter motor hebt en bij de 194 (pk) een 2.5 liter motor onder de motorkap hebt liggen. Kies je voor de dieselvariant, dan heb je een 2.2 liter dieselmotor. Vervolgens zijn de keuzes of je een AWD of een voorwielaangedreven CX-5 wil hebben en mocht je voor de 165 pk variant gaan, dan is de handgeschakelde variant een mogelijkheid. Alle andere uitvoeringen zijn standaard voorzien van een automaat.
Next level opties
Wat wel opvallend is, is de helderheid en resolutie van het infotainmentscherm. Sterker nog, het scherm is zo scherp dat je bijna jouw tv vaarwel zegt en al jouw bingewatch series voortaan op het scherm van de auto bekijkt. Het premium audiosysteem van Bose zorgt daarnaast voor een perfecte geluidsbeleving. Wil je liever nog iets meer ruimte én luxe, dan is de Mazda CX-60 plug-in hybride iets voor jou.
Rijcomfort van de Mazda CX-5
De ophanging en wegligging van de Mazda CX-5 is echt next level. Zelden reden we eerder een SUV die zo strak op de weg ligt. Als je in de auto zit en de ruimte er niet bij denkt, zou je zomaar kunnen denken dat je een veel sportievere auto rijdt. Maar ook de achterbank rijdt heerlijk mee. Het zitcomfort is eveneens zeer hoog en ook hier kan je (bij de juiste vinkjes van de opties) kiezen voor stoelverwarming. De achterbank kan je in meerdere delen neerklappen, waardoor je prima jouw skiuitrusting mee in de auto kan nemen of even jouw favoriete outdoorwinkel leeg te kopen. Liever geen spullen in jouw auto, dan kies je voor wat dakdragers en installeer je in een handomdraai een dakkoffer op de auto.
Opties en prijzen
Bij Mazda zijn er nogal wat keuzes te maken en daardoor kan een Mazda CX-5 nogal variëren in prijs. De instapversie kost je € 36.490, maar mocht je voor een zeer royaal uitgeruste versie gaan en alle vinkjes aanvinken, dan kan je zelfs uitkomen op ruim € 70k. Benieuwd naar de ruimte en het rijcomfort van de Mazda CX-5? Check snel de website of maak een afspraak voor een vrijblijvende proefrit bij de dealer in jouw buurt.