Luxe slagschip op wielen getest: De Kia Sorento PHEV

door

Kia heeft de afgelopen jaren een flinke transformatie ondergaan. Had jij jaren geleden gedacht dat het Zuid-Koreaanse merk zulke gave auto’s op de markt zouden brengen als de Stinger GT, de volledig elektrische EV6 of de Kia Sorento PHEV waar wij mee op pad gingen? En het mooie aan Kia is dat de auto’s tegenwoordig écht mooi, super rijkelijk uitgerust en betaalbaar zijn. Zo reden we de Kia Sorento PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) waar je bij de Kia-dealer werkelijk geen vinkje meer kon aankruisen en je ongeveer € 60k voor aftikt. Probeer dat maar eens bij een ander merk. Maar maakt hij zijn verwachtingen waar?

Kia Sorento PHEV rijtest achterkant

Groot, groter, groots in de Kia Sorento

Bij onze vrienden van Kia vind je geen grotere auto dan een Sorento. En groot is écht groot, want in de versie die wij reden zaten er zeven zitplaatsen. De achterste plaatsen zijn overigens niet per se de plek voor volwassenen, maar voor kinderen is het helemaal prima. En ze zitten dan zeker niet achterin weggemoffeld. Nee hoor, ze kunnen zelf de airco achterin bedienen, hebben USB-poorten en verschillende opbergmogelijkheden en haakjes. Wij gebruikten zelf ‘maar’ vijf zitplaatsen, waardoor je bijna 900 (!) liter bagageruimte hebt. Een wintersport met veel vrienden of met veel bagage is met de Kia Sorento dus echt geen probleem.

Kia Sorento met vierwielaandrijving en 265 pk

De Kia Sorento PHEV is standaard uitgerust met vierwielaandrijving en wordt aangedreven door een 1.6-liter viercilinder benzinemotor met turbo. Daarnaast werkt er een 91 pk sterke elektromotor op een 13,8 KWh-accupakket, die goed is voor ruim 50 kilometer puur elektrisch rijden. Deze perfecte harmonie tussen benzine- en elektromotor levert 265 pk en 350 Nm. Een stoplichtsprintje win je waarschijnlijk niet met 8,7 seconden naar de 100 km/h, maar weinig anderen doen het je na met zeven personen in de auto. Mocht je jouw vakantiekriebels niet snel genoeg kunnen temmen, dan kun je op de Duitse Autobahn ruim 190 km/h halen. Maar of je deze auto echt koopt om te vlammen, dat denken we niet. Je koopt deze auto voor de comfort en de mooie prijs.

Kia Sorento PHEV rijtest dakkoffer

Comfort to the max

Bij Kia hebben ze perfect begrepen dat je opties wilt kunnen kiezen, maar dat als je de meest luxe versie kiest, je eigenlijk niets meer aan kan vinken. De Kia Sorento PHEV die wij reden was de zogeheten Executive Line. En dat betekent dat hij nog voller zit dan een Zuid-Koreaanse trein voor de corona-tijden. Propvol met allerlei luxe, slimme en handige opties. We sommen er enkele op: stoelverwarming én -ventilatie, stuurverwarming, ambient lighting, panoramadak, adaptive cruise control, rijbaanassistentie, boordenherkenning, overal USB-laders en zo gaan we nog wel even door. De optie die wij overigens misschien wel het dikste vonden, was de dodehoekassistent mét camerabeelden. Op het display kon je dus precies zien of en wat er in jouw dode hoek zit. Benieuwd naar alle opties? Check dan de Kia website.

Infotainment en technische snufjes op de Kia Sorento PHEV

Naast alle luxe opties, is er een zeer goed nagedacht over het gebruikers- en rijgemak van de Kia Sorento PHEV. Dankzij een ruim 10″ scherm laat je je informeren, bedien je jouw auto, swipe je door jouw Spotify-playlists of zoek je naar jouw volgende bestemming. Dankzij het Bose-Premium Soundsystem met 12 speakers wordt een roadtrip niet veel beter dan met deze bolide. Smartphone-kabeltje vergeten is bij deze ook verleden tijd, want je kan jouw smartphone uiteraard ook draadloos opladen. De telefoon ligt dan wel redelijk uit zicht, dus een blik op Flitsmeister zit er niet echt in. Maar je wordt zo ook niet meer afgeleid, dus meer focus op de weg.

The verdict

Wat ons betreft is de Kia Sorento PHEV de ideale familie auto of roadtrip-buddy. Helemaal met zeven zitplaatsen is het de ideale auto voor ritjes met meer mensen. En mocht je dan nog ruimte tekort komen, dan schroef je er eenvoudig een Thule dakkoffer op. Strakke looks, heerlijk stekkeren en ruim 50 kilometer elektrisch rijden, bomvol fijne opties en nog geen € 60k. En de Sorento mag 1500 kg trekken, waardoor een caravan of flinke aanhanger er ook prima achter kan. Liever geen PHEV, dan is er ook een Kia Sorento Hybrid verkrijgbaar vanaf ruim € 46k.

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.