Afgelopen maanden ben ik enorm veel bezig geweest met de voorbereiding voor mijn motorreis naar Singapore. Gedurende het proces werd ik toch wel even met m’n neus op de feiten gedrukt. Een reis van dit kaliber bereid je niet in een maandje voor. Een motorreis voorbereiden; waar en hoe begin je? Ik zal het jullie allemaal uitleggen.
Een motorreis voorbereiden; Het begin
Toen ik de knoop had doorgehakt en serieus had besloten een grote reis te maken, kwam er nogal wat op me af. Bij een motorreis voorbereiden komt toch iets meer kijken. Ik ging er behoorlijk naïef in en had flink onderschat wat er allemaal gepland en geregeld moest worden. Mijn plan was oorspronkelijk om met de motor naar Tokio te rijden. Waarom? Geen idee er moest een eindbestemming zijn. Ik begon met onderzoek doen en kwam er al vrij snel achter dat het niet realistisch was. Het was te koud in Mongolië en te duur om China binnen te komen (10.000+). Dit ging niet werken zo, dus ik moest een overzichtelijkere aanpak hebben.
Kaart
Ik kwam er inmiddels achter dat er meerdere landen waren met ieder zo z’n eigen soort uitdaging. Deze ondervindingen vielen altijd in te delen in de categorieën:
-
- Klimaat
- Financieel/wetgeving
- Veiligheid
Het ene land was te koud, het andere te gevaarlijk. Sommige landen waren belachelijk duur om met de motor binnen te komen of erger; lieten geen motoren boven een bepaald cc binnen. Kortom ik had overzicht nodig voordat ik een haalbare route kon uittekenen. Wat heb ik gedaan? Dit kan ik iedereen aanraden in de motorreis voorbereiding. Koop een grote wereldkaart en zet een dik vet kruis bij je beginbestemming. Vervolgens bepaal je een eindbestemming. Nu je een kop en een staart hebt kun je vervolgens kijken welke landen tussen jouw beginpunt en eindbestemming liggen. Elk land kan een verschillende vorm van een beperking hebben: Klimaat, Veiligheid of Financieel. Deze deze landen een kleurtje. Het fysiek visualiseren van deze beperkingen was voor mij de truc om de route te bepalen.
Klimaat
Ik begon met het kijken naar het klimaat. Het feit dat ik 27 augustus lekker in het zonnetje wegrijd, betekende dat ik met -20 in Rusland zou aankomen. Dus wat is ideaal: rijden met de winter in je rug. Dit houdt in dat je vanuit Nederland (als je in augustus gaat) schuin rechts naar beneden rijdt. Voor iedere startdata en eindlocatie is dit anders maar het geeft heel je reis richting, dus ik zou aanraden om hiermee te beginnen. Het zijn met name de extreem koude temperaturen die je route echt kunnen blokkeren. Door middel van werken met klimaatkaarten kun je een makkelijk overzicht krijgen in jouw eigen kaart. Ook de site klimaatinfo is erg handig.
Veiligheid
Veiligheid is een belangrijk onderwerp gedurende je reis. Een grote motorreis maken heeft van zichzelf al risico’s maar maak het jezelf niet extra moeilijk door ook nog door extreem gevaarlijke gebieden te rijden. Tussen jouw begin- en eindlocatie kun je de gebieden inkleuren die risicovol zijn. Denk hierbij aan oorlogsgebieden, woestijnen, gespannen grenzen of politiek onstabiele landen.
Soms zul je er niet aan ontkomen dat je toch door een gevaarlijk gebied moet gaan. In mijn geval is dit Baloughistan in Pakistan. Wanneer je research doet naar een gebied probeer dan vanuit meerdere hoeken informatie in te winnen. Je zult merken dat je veel verschillende ervaringen en adviezen tegenkomt. Als ik spreek voor mijzelf, vond ik het altijd fijn om mensen te spreken die recent in de gebieden zijn geweest. Die konden mij toch altijd meer vertellen dan een advieskaart van de overheid. Geef de gevaarlijke gebieden op je kaart een kleurtje.
Financieel
De financiën, het is toch een groot onderdeel in de voorbereidingen van je reis. Je route kan worden beïnvloed door het budget dat je beschikbaar hebt gesteld voor je reis. Europa legt wat dat betreft vrij weinig belemmeringen op. De landen vereisen geen visa of vergunningen. Je moet hoogstens een internationaal rijbewijs aanschaffen van 15,-. Wanneer je Europa verlaat krijg je gelijk te maken met ander soort kosten. Voornamelijk gaat het om papierwerk; voor jezelf en het voertuig waarmee je gaat. Wederom is het handig deze te verwerken in je kaart, want het verschilt per land.
Kosten waar je aan moet denken zijn; Visums, vergunningen, Carnet de Passage en voor de meer ingewikkelde landen moet je een travelpackages aanschaffen. Vooral dat laatste kan erg duur zijn. In mijn geval Myanmar: 6 dagen 3200,-. Het kan soms moeilijk zijn de juiste informatie te vinden over de landen waar je mogelijk doorheen zult gaan. Hier had ik zelf ook mee te maken. De organisatie Motortrails kan je hierin helpen. Zij weten precies wat je waar, in welk land, nodig hebt. Wat het kost en hoe je het aanvraagt.
Conclusie
Je hebt nu een kaart met een startdatum, begin- en eindbestemming. maar nog belangrijker; een visueel overzicht van de belemmeringen tussen begin- en eindbestemming. Nu kun je een route uittekenen waarvan je weet dat die haalbaar is, plus dat je weet waar je financieel aan toe bent. Nadat je weet hoe je gaat rijden, kan je beginnen met de volgende voorbereidingen: praktische voorbereidingen, paklijst, kennis over motortechniek en organisatie afscheidsfeestje..
Maar daar vertel ik meer over in het volgende.