Photo by Fjällräven

Fjällräven uitgeroepen tot duurzaamste merk in Zweden

door

Duurzaamheid is populairder dan ooit. In bijna geen enkele industrie is het weg te denken. Besparen op de energie, minder plastic produceren, keurmerken, PFC-vrij en het gebruik maken van herbruikbare stoffen. Bedrijven zijn er druk mee bezig. Zo ook Fjällräven. Eerder hebben we al geschreven over de nieuwe collectie Samlaren. Fjällräven is, door deze focus op duurzaamheid, voor de twee keer op rij benoemd tot het meest sustainable merk van Zweden.

Fjällräven als duurzaamste merk

Door de Sustainable Brand Index is Fjällräven voor de tweede keer uitgeroepen tot het duurzaamste merk van Zweden. Dit in de categorie ‘kleding & modemerken’. In 2020 was het merk ook benoemd tot meest sustainable merk, samen met het zusje van Fjällräven, Naturkompaniet. Zij zijn beide onderdeel van de Fenix Outdoor Group.

Fjällräven duurzaamheid
Photo by Fjällräven

Wat is het Sustainable Brand Index™?

Het Sustainable Brand Index™ is Europa’s grootste onderzoek naar duurzaamheid. Sinds 2011 wordt dit onderzoek jaarlijks uitgevoerd. In acht landen evalueren ze samen met consumenten meer dan 1.400 merken in 35 industrieën. Ze kijken hierbij naar hoe duurzame merken worden gepercipieerd door de stakeholders.

Hoe krijgt Fjällräven dit voor elkaar?

Fjällräven produceert duurzame, functionele en tijdloze outdoor uitrusting. Zij willen aanmoedigen om de mensen volop van het buitenleven en de natuur te genieten. Laat dat nou net in ons straatje passen.

Deze missie zie je terug in de dingen die zij doen, van productontwikkeling tot productie. De duurzaamheid bij Fjällräven vind je in het gebruik van gerecyclede, organische en hernieuwbare materialen, die worden gemaakt door Higg Index criteria. Dit zijn verschillende hulpmiddelen de duurzaamheidsprestaties van een bedrijf nauwkeurig kunnen meten en scoren. Daarbij is het merk ook lid van de Sustainable Apparel Coalition, een toonaangevende samenwerking van kleding-, schoenen- en textielindustrie voor duurzame productie. En dat niet alleen. Fjällräven is onderdeel van het UN Global Action Initiative.

G-1000 en materiaalkeuzes

Op alle producten is sinds 2015 fluorkoolstofvrije impregnatiemethoden gebruikt. Het belangrijkste materiaal van het merk, G-1000, is gemaakt van gerecycled polyester en biologisch katoen. Er wordt ook gelet op dierenwelzijn en sociale duurzaamheid. Fjällräven staat bekend om de transparante en ethische donsproductie en een uitgebreid assortiment duurzame wol. In elke productie vind je dus de duurzaamheid terug. Wat ons betreft hebben ze deze prijs dus zeker verdiend!

Fjällräven
Photo by Fjällräven

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.