Al een wintersportvakantie geboekt? Zo annuleer je hem en dit is wat je nog meer kunt doen!

door

Minister-president Rutte kondigde afgelopen maandag 14 december nieuwe corona-maatregelen aan. Er golden uiteraard al strenge regels met vrijwel élk land in de wereld op code oranje. Na de toespraak van Rutte kwam Nederland in een zware lockdown en werd er een algeheel negatief reisadvies gegeven tot misschien wel in maart 2021. De meeste Nederlanders zien de wintersport al in rook opgaan, want in het leeuwendeel van het wintersportseizoen kan er niet gereisd worden. Een wintersportvakantie zal er dan waarschijnlijk ook pas eind 2021 in zitten.

Wat kan je aan jouw geboekte wintersportvakantie doen in tijden van corona?

De kerst- en voorjaarsvakantie (of carnavalsvakantie in het zuiden) zijn dus vooral vakanties die je in eigen land moet houden. Even afreizen naar de Alpen zit er helaas niet in. Maar wat is nu handig en hoe pak je het aan als je al een wintersportvakantie hebt geboekt? Onze vrienden van Checkkie.nl hebben een advies voor je gemaakt!

wintersportvakantie annuleren vanwege corona skilift

Annuleer jouw wintersportvakantie zo snel mogelijk 

Meestal lopen annuleringskosten op wanneer de daadwerkelijke datum van de reis dichterbij komt. Indien je geen pakketreis hebt geboekt, raden we je aan om zo snel mogelijk te annuleren. Hiermee voorkom je mogelijk nog hogere kosten. 

Bij een pakketreis heb je recht op geld terug

Indien je een pakketreis hebt geboekt, neem contact op met de  reisorganisatie. Zij zullen de reis moeten annuleren vanwege het negatieve reisadvies. Nu zij de overeenkomst niet kunnen nakomen, zijn ze wettelijk verplicht het betaalde bedrag binnen 14 dagen terug betalen. Indien jij én de reisorganisatie willen, mag er een voucher worden uitgegeven. 

Heb ik recht op geld terug van mijn al betaalde skilessen?

Hoogstwaarschijnlijk gaan de skilessen gewoon door zoals afgesproken. Dit betekent dat de skischool haar verplichting nakomt. Het risico dat je er niet bent, ligt in principe bij jou als consument. De algemene voorwaarden van de skischool zijn in dit geval leidend, hierin staat beschreven of je recht hebt op een teruggave. Hetzelfde geldt voor skipassen. 

Probeer de reis te verplaatsen

Het liefst ga je natuurlijk gewoon nog wintersporten. Probeer in overleg de reis te verplaatsen naar een moment waar we mogelijk weer kunnen reizen. Dit zorgt waarschijnlijk voor jou voor de minste kosten en zodoende heeft de reisorganisatie dit jaar nog wat omzet. Als er dan nog een negatief reisadvies is, kun je dan alsnog je geld terugkrijgen of een voucher accepteren.

Dit artikel is geschreven door Checkkie.nl, een platform van juridisch dienstverlener DAS en Aviclaim om de consumenten en organisaties juridisch bij te staan bij contractuele zaken in de coronaperiode.

Over de auteur van dit artikel

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.